Dat zou de bonte vliegenvanger kunnen zijn.
De keel en buik van het mannetje van de noordelijke populaties zijn helder wit van kleur evenals de witte vleugelvlek en een kleine dubbele witte vlek boven de snavel. De rest van het verenkleed is zwart in prachtkleed, of meer bruingrijs. Het mannetje is donkerder van kleur dan het vrouwtje dat meer bruin is. Maar in Nederland zijn de mannetjes niet zwart maar bruin en soms moeilijk van vrouwtjes te onderscheiden.

Geluid
Helder liedje. Kenmerkend is het begin, waarin de tonen op- en neergaan. Roep o.a. een oplopend "wiek, wiek", maar ook korte tikjes en een rateltje.

De bonte vliegenvanger (Ficedula hypoleuca) is een kleine zangvogel (±13 centimeter, 9-15 gram) uit de familie van de vliegenvangers (Muscicapidae). De soort broedt in het grootste deel van Europa en West-Azië. Het is een trekvogel die voornamelijk in West-Afrika overwintert. Het bouwt zijn nest meestal in holtes, bij voorkeur in eiken. Bij de bonte vliegenvanger is polygynie gebruikelijk, waarbij het mannetje niet in de onmiddellijke omgeving een tweede vrouwtje tracht te veroveren. Na de paringen gaat het mannetje terug naar het eerste vrouwtje en helpt met het voeden van de jongen.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Top, bedankt voor de antwoorden. Alleen deze zocht waarschijnlijk verkoeling met de warme dagen. Vanuit het oosten komen vliegen in op de Noordpier in Velsen-Noord (Wijk aan Zee) Lekker tussen de steenlopers en de meeuwen in het water aan het spartelen. Ach hij was niet de enige die naar de kust kwam :-)