Wat te doen met een Vlaamse gaaien ei?

Hallo, ik heb gister 13 Juli een ei gevonden in de tuin van de buren. Het ei lijkt erg op die van een Vlaamse Gaai, dus daar ga ik maar van uit. Ik heb het geschouwd met mijn zaklamp en het licht van mijn telefoon. De ene helft is zwart en voelt zwaar. De andere helft is licht/doorzichtig en heeft aan de onderkant een zwarte kleine vlek. Het ei rolt automatisch naar de zware donkere helft toe.
Op dit moment light het ei in een schoenendoos met een soort wol, doeken, wc-papier en een glaasje water voor de vochtigheidsmeter. Ook heb ik mijn bureaulamp boven op het ei laten schijnen, indien het nog leeft.
Toen ik vandaag (14 Juli rond 4 uur) ging kijken bij het ei zat er een heel piep klein gaatje, ongeveer zo groot als een naald, in het ei waaruit ook een soort gele sap kwam. Het gaatje zat er eerder nog niet.

Nu is mijn vraag, hoe weet ik of het kuiken nog leeft en wat kan ik dan het beste doen om het te laten uitkomen zonder een broedmachine of broedlamp in beschikking te hebben?

Groetjes, Poppy

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Vogels
1.4K

Antwoorden (2)

Gooi het ei maar weg, want als het niet deskundig uitgebroed wordt, zal het kuiken niet levensvatbaar zijn.
3 jaar geleden
Al het inderdaad vanmiddag een gaatje had om 16.00 uur moet het nu (22.0 uur) uitgekomen zijn. Je kan het kuikentje opvoeden met vooral de eerste dagen een niet te hard gekookt kippenei, goed geprakt en gemengd met een heel klein beetje boter en wat beschuitkruimels. Je kunt hem voeren met kleine beetjes door middel van een pincet. MAAR, succes is echt niet verzekerd. Houd het kuikentje goed warm en ook 's nachts zal je hem in de gaten moeten houden. Geef ook tussen het voeren door af en toe een druppeltje water met behulp van een pipetje. Als het enkele dagen oud is kan je hem wormpjes of maden voeren, maar ook die moet je dan fijn prakken.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Rieneke1
3 jaar geleden
Boter, beschuitkruimels en water met een pipetje? Niet echt een goed advies :( Sowieso halen jonge vogels hun vocht uit hun voer, en boter en beschuitkruim zijn geen waardevolle voedingsstoffen.
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@Rieneke1
Met al jouw commentaar (ook uit het verleden) krijg ik het idee, dat jij geen ervaring hebt met het jonge leven in de natuur. Je kunt het niet leren uit een boekje en zeker niet van Wiki.