Vogels zijn uitgevlogen maar nu zit de pop alweer op nw eitjes worden de andere dan nog wel gevoed?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Vogels
1.2K
Rieneke1
3 jaar geleden
Wat voor vogels heb je het over?

Antwoorden (1)

Als de vogeltjes zijn uitgevlogen kunnen ze al heel snel voor zichzelf zorgen. In het begin laten ze zich nog verwennen door de ouders en vooral de mannetjes voeren de jonkies nogal eens bij met insecten (vooral de meesjes dan). De jonkies schuilen zeker de eerste week heel veel onder de struiken en lage planten om onzichtbaar te zijn voor de eksters en kraaien, maar ze groeien zo hard, dat ze snel te groot zijn voor deze rovers.
Omdat het toch nog vroeg voorjaar is, zijn veel vogeltjes snel aan een tweede broed toe. Ik heb echter nog nooit meegemaakt, dat jonkies werden verwaarloosd door de ouders. Alleen als de mensen de nesten en de voeding verstoren laten de ouders het wel eens afweten. Ligt dus niet aan de vogeltjes zelf.
Aanvulling:
Koolmeesjes broeden vanaf eind april, en hebbn één of twee legsels per jaar met elk 8-13 (soms 7-15) eieren. Paren broeden alleen, maar andere nesten bevinden zich soms dichtbij, bijvoorbeeld in nestkasten in dezelfde boom op 3-4 meter afstand.
Toegevoegd op 03 mei 2020 14:07: bron, tekst