Wij voeren de halsbandpatkieten buiten pinda's in de dop. Nu komen er ook duiven op af. De duiven slikken de pinda's door met dop en al. Kan dit wel?

Kunnen de duiven de pinda's met dop veteran?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Vogels
2.9K

Het beste antwoord

Ik denk niet dat dit goed is voor de duiven, het is een helse klus die doppen te verteren, voor zover dat lukt. Het is winter, en alle vogels kunnen wel wat hulp gebruiken. Strooi voor de duifjes wat gepelde pinda's en graan, zodat ze ook een gevuld buikje hebben.
6 jaar geleden
Reddie
6 jaar geleden
Duiven overleven het of ze gaan er aan dood. Dat is de natuur.
Dat geldt voor all levende wezens, ook voor mensen.
Rieneke1
6 jaar geleden
Ik vind het zo vreemd dat mensen het maar hebben over de natuur, zelfs als het gaat over het voeren van vogels in de stad waar alles volgebouwd en betegeld is. Wie dieren een warm hart toedraagt helpt ze de winter door.
Voor mensen is hier in Nederland de natuur al helemaal ver te zoeken: er is niets natuurlijks aan de manier waarop wij leven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Plus
SimonV
6 jaar geleden
Plus. Duiven eten van alles, maar dat betekent niet dat alles goed voor ze is. https://www.youtube.com/watch?v=S3ioFIIYOVc
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Voor de duiven elke dag tuinvogel strooizaad kopen, dat is het beste. Kauwtjes eten noten in een netje en vetbollen die hangen, kleine tuinvogeltjes duiken in de pot pindakaas aan de muur en waarderen ook erg simpele havermout. Merels eten in een hoekje in de tuin speciaal merel voer.
Spreeuwen eten zowel pindakaas als van de netjes en zo zie je dat elke vogel iets anders eet en ook op een andere plek eet.
Doppinda's en nootjes zijn goed voor kauwtjes en eksters, maar iets van alles strooien en op hangen is wellicht het antwoord :)

Andere antwoorden (1)

Het enige echte probleem zit hem in het feit dat de pinda in dop vrij groot is en in de krop moeilijker verteert. Verder zijn er geen problemen, de meeste zaad-eters eten ook steentjes, die als een soort klein molenstenen de harde zaden in de maag "malen" tot een structuur die het dier verder in het spijsverteringskanaal kan verwerken.

Toegevoegd na 4 minuten:
Regematig vindt men ook in de krop van wat grotere vogels steentjes, en waarschijnlijk 'kraken' de duiven de pnda's al enigszins bij het naar binnenwerken ook