Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Welk roofdier onthooft vogel en plukt rug kaal?

Ik zag de duif in mijn tuin liggen. Beetje verder lag een aangevreten maïskolf (misschien verplaatst? ) De kop mist en de rug is kaalgeplukt. Uit de rug is een stuk vlees weg .
De veren waren intact, niet afgebeten, maar wel romdom het kadaver verspreid.
Geen foto, sorry!

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Vogels
6.2K
Pieterke
4 jaar geleden
Kan ook door een meeuw gedaan zijn. Vroeger, toen we hier nog geen afvalcontainers hadden, maakten meeuwen de vuilniszakken open en vochten om het hardst om etenswaar te bemachtigen. Daarbij schuwden ze er ook niet voor om elkaar aan te vallen en desnoods de kop af te bijten en zo nodig elkaar op te vreten als er geen andere etenswaar meer was. Ik heb dat meermaals gezien.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Marter.....
TurfGraver
4 jaar geleden
Huiskat. .
Rieneke1
4 jaar geleden
Roofvogel, zeker geen meeuw, marter of huiskat. Welke roofvogel valt niet te zeggen. Havik, slechtvalk?
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Kan ook een huiskat zijn, onze kat heeft voorkeur voor schedels, deze eet hij op en rest laat ie grotendeels met rust...

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Je ziet in Nederland heel veel buizerds en sperwers. De buizerd is een stuk groter dan de sperwer en plukt een duif zó uit de lucht. Hij laat zich in de vlucht op de duif vallen en bijt meteen de strot door. Als de duif op de grond is gevallen worden wat veren geplukt (en rondom verspreid) en wordt het kadaver opengevreten. Ik heb één keer gezien, dat een buizerd twee duiven achter elkaar de strot doorbeet en later beide vogels op de grond verder onder handen nam. Het lijkt wreed, maar zo is de natuur.
De sperwer is een stuk kleiner en richt zich vooral op kleinere vogeltjes zoals koolmezen, mussen e.d.
In de afbeelding links de buizerd en rechts de sperwer.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 04 maart 2020 18:15: tekst, afbeelding
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Kan ook een huiskat zijn, onze kat heeft voorkeur voor schedels, deze eet hij op en rest laat ie grotendeels met rust...
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding