is het vermoeiend voor vogels of andere vliegende dieren om te vliegen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Vogels
2K

Antwoorden (1)

Net zo vermoeiend als het voor lopende dieren (zoals wij) om te lopen.
Gewoon vliegen gaat op zich prima, en sommige vogels zoals kauwtjes genieten van een flinke wind, en halen dan de gekste capriolen uit in de lucht.
Andere vogels maken gebruik van thermiek (warme opgaande luchtstromen), en kunnen zo lange zweefvluchten maken.
Voor trekvogels echter is het een hele opgave: omdat de trek zoveel energie kost is het voor hun van belang om vooraf en tussendoor flink op te vetten.
Ook vluchten over zee kunnen erg vermoeiend zijn: boten op zee melden regelmatig vogels die op het schip landen om uit te rusten.
Veel hangt ook af van de voedingstoestand van de vogel: hoe beter die is, hoe meer energie de vogel heeft om te vliegen.