Hoe komt het dat mijn valkparkiet niet meer praat?

Sinds een paar weken praat mijn tamme valkparkiet niet meer.
Hij zit samen met zijn vriendje sinds een tijdje in een nieuw (groter) hok bij ons in de woonkamer. Hij is actief en eet en drinkt goed. De valkparkiet praatte altijd heel veel en zong ook veel maar is sinds een paar weken stil. Ook lijkt hij wat minder interesse in ons te hebben. Hij maakt wel zachte geluidjes maar praten en zingen niet meer. Daarnaast heb ik het idee dat hij wat benauwd lijkt, staart beweegt mee tijdens ademhaling, dit heeft de andere valkparkiet niet. Wat zou dit kunnen zijn en zou het kwaad kunnen om Beaphar anti-luchtpijpmijt toe te dienen? Ik wil namelijk nog niet meteen naar de dierenarts toe stappen aangezien hij verder helemaal niet ziek oogt.

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Vogels
4.9K

Antwoorden (2)

Het is voor vogelhouders soms moeilijk om een zieke vogel te herkennen. Vogels zullen van nature altijd proberen te verbergen dat zij een aandoening hebben of ziek zijn. Een ziek of zwak dier is immers een makkelijke prooi voor roofdieren. Pas als de vogel erg ziek is zult je als verzorger merken dat er iets aan de hand is. Als je jouw parkiet krachteloos op de bodem van de kooi aantreft, moet je onmiddellijk naar de dierenarts. Een zieke parkiet geeft echter wel een paar alarmerende signalen af, die je in een beginnend ziektestadium op het juiste spoor kunnen zetten. Let daarbij met name op de volgende verschijnselen: De parkiet eet en/of drinkt niet of nauwelijks, hij zit met opgezette veren op beide pootjes. De parkiet slaapt op twee pootjes, de parkiet praat en/of kwettert niet meer. De ontlasting is waterig en er is sprake van “staartwippen”. Ook zijn de kopveren van de parkiet bevuild door slijm. De parkiet verliest vaak zijn evenwicht en ook is de bevedering niet meer mooi. De snavel en/of neusdop zien er “poreus” uit, de vogel slaapt meer dan normaal en heeft geen interesse meer voor zijn omgeving.

behandeling
Indien je er zeker van bent dat jouw parkiet ziek is dien je deze direct uit te vangen en apart te zetten. Dit kan bijvoorbeeld in een zogenaamde ziekenkooi waar de temperatuur aangenaam gemaakt kan worden voor de vogel. Gezien de meeste parkieten een vrij snelle hartslag en een hogere lichaamstemperatuur hebben kost het hun veel energie om dit op pijl te houden. Door de omgevingstemperatuur te verhogen voor de zieke vogel kost het de zieke vogel minder energie om zijn lichaam op temperatuur te houden en kan het natuurlijke afweersysteem beter de ziekte aanpakken. Als je de zieke vogel apart hebt gezet is het belangrijk zo spoedig mogelijk een (vogel)dierenarts in te schakelen om tot eventuele behandeling over te gaan. Ook kan een (vogel)dierenarts bekijken of de overige populatie gezond is. Door een slechte ventilatie in het vogelverblijf ontstaan naast onjuiste voeding en vies drinkwater de meeste ziektes bij vogels.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Misschien een domme vraag maar weet je zeker dat het een mannetje is en de andere een vrouwtje? Hebben ze nestblokken in de kooi? Doet mij denken aan mijn valkparkieten toen ze gingen paren! Het vrouwtje zat ook zo als ze een ei moest leggen, even later verdween ze dan in een nestkastje en bleef daar uren om een ei te leggen. Ook na een verhuizing naar een grotere kooi trouwens. Als ze geen nestkastjes hebben: snel ophangen bovenin en wie weet heb je een nestje over een paar weken! Alleen als de ontlasting ook normaal is en de vogel echt goed eet en drinkt vooral.
Het kan ook een beginnende schimmelinfectie in de keel zijn. Als je zeker weet dat het een mannetje is en ze niet zijn gaan paren omdat ze nu meer ruimte hebben zou ik daar zeker preventief behandelen en vergeet niet de kooi en bakjes, speeltjes brandschoon te maken voor de zekerheid. Hoop dat het goedkomt!