Waarom zet een duif in tegenstelling tot andere vogels geen poot op bv brood tijdens het eten?

Ik zie andere vogels altijd een pootje op bv brood zetten zodat het niet weg springt tijdens het eten daarvan, duiven doen dit niet.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Vogels
1.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat klopt maar ik zie het andere tuinvogels (merels, mussen, meesjes enz) ook altijd doen en dit zijn geen roofvogels, voor zover ik weet is de (hout)duif de enige vogel die dit gedrag niet vertoont.
Cryofiel
6 jaar geleden
Duiven staan niet echt bekend om hun intelligentie. Kennelijk is die reputatie terecht.

Antwoorden (2)

Dit gedrag (eten vasthouden met poot) is typisch voor roofvogels die een (grote) levende prooi grijpen. Een duif is geen roofvogel. Vandaar.
6 jaar geleden
volgens mij is dit omdat duiven gewent zijn om zaadjes en ander eten van mensen te eten, een merel en zo zal dit doen om zijn insect of wormpje vast te houden