vogel gevonden met ring aan wat moet ik doen?

Hallo
Ik was gisteren met een vriendin van mij aan het wandelen in een klein afgelegen bos.
Opeens zagen we een heel mooie en kleurrijke vogel die we eerder nog nooit hadden gezien .
De vogel had ook een ring aan .
We konden het nummer niet goed lezen het nummer begon met MB en we hebben ook nog
de cijfers 2008 gezien misschien moet er nog een getal tussen ..
Morgen gaan wij terug naar het kleine bos om de vogel verder te onderzoeken.
De vogel is niet gekwetst maar ik ben wel bang dat de vogel zich gaat kwetsen omdat er heel veel katten in de buurt van het kleine bos rondlopen .
Toen ik daarjuist even opzocht welke soort vogel het juist is zag ik dat het blijkbaar een fazant is .Het was wel een heel erg mooie fazant , hij had wel 7 verschillende kleuren en ook een super lange staart die lijkt op de huid van een slang . Ik weet niet wat ik met de fazant moet doen moet ik het ergens aangeven dat er een fazant vermist is met een ring aan ? Ik ben echt ongerust of de fazant deze nacht niet gepakt word door 1 van de super vele katten die er rondlopen . Ik denk ook niet dat een fazant kan vliegen en zich goed verdedigen. Kunnen jullie misschien wat goede raad geven? Alvast bedankt . Ps: van zodra ik een foto heb van de fazant zet ik hem er zeker op !

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Vogels
5.6K
Ivana
6 jaar geleden
Fazanten kunnen zeker vliegen en overnachten vaak in bomen. Als hij benaderbaar is, zou het kunnen zijn dat zijn vleugels/pennen gebroken zijn. Pak hem op, zet hem in een doos en breng hem naar een dierenarts. Die kan raad geven. Voor een uit het wild binnengebrachte vogel berekent een dierenarts geen onkosten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wij zijn een paar dagen geleden naar het bos geweest ( de dag na dat we de fazant hadden gezien) We vinden zoals we al dachten de vogel nergens meer .. Hopelijk heeft hij zich gered . Bedankt voor de reacties . Moesten we de fazant toch vinden dan zet ik het op de reactie.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nog 1 vraag : Het ringnummer van de fazant begon met MB heeft dit een betekenis van welke stad of land de vogel komt ?

Antwoorden (1)

Een vogel kan om twee redenen geringd zijn: het is een wilde vogel die voor onderzoek geringd is: in dat geval melden bij het vogeltrekstation. Of, zoals in dit geval, geeft de ring aan dat de vogel uit kweek afkomstig is. Je zou kunnen proberen de vogel te vangen (niet uitputten/opjagen, maar wellicht kan je er iets overheen gooien, of ken je een visser die je een net kan lenen) en naar een VOC brengen. Maar als hij niet gekortwiekt is kan hij vliegen, en het zou me niet verbazen als hij zich wel gaat redden.Het zijn pittige vogels met scherpe nagels.
6 jaar geleden
Amadea
6 jaar geleden
De afkorting VOC ken ik alleen als Verenigde Oostindische Compagnie. Wat betekent het in dit antwoord?
Rieneke1
6 jaar geleden
@Amadea: Vogel Opvang Centrum :)
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
+plus en de kat kan beter oppassen voor de fazant.
https://www.vogelbescherming.nl/ontdek-vogels/kennis-over-vogels/vogelgids/vogel/fazant