Hoe kan ik bij deze duif zijn tenen redden?

Kan iemand aub helpen we hebben een duif gebangen want zijn tenen zaten vol met haar. We hebben het haar weggehaald en nu kan hij moeilijk stappen denk ik maar kan wel goed vliegen! 2 tenen gaan het denk ik niet overleven. 1 hangt er bijna af en de andere is opgezwollen en droog. Gaat deze duif het overleven en wat moet ik doen?! We hebben het ontsmet met ontsmettingsmiddl. De duif zit momenteel op een krant met een doos erover. Moeten we hem bijhouden tot hij hersteld??? Of mag hij nu al buiten???

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Vogels
3.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik ga hem bijhouden denk ik tot ie beter is.
Het is een rustige duif en vertrouwt ons een beetje nadat we het touw los gemaakt hebben dat was een hele grote klus! Ik heb hastervoer dat vol met zaden en pitten enz zit is dat ook goed voor die duif?
Rieneke1
6 jaar geleden
Zaden en pitjes zijn prima, maar als er pellets bij zitten zou ik die niet direct geven. Paar ongezouten pinda's worden vaak ook erg gewaardeerd en goed om een beetje op te vetten.
Rieneke1
6 jaar geleden
En zorg dat de duif in het licht zit, want in het donker in een doos zal hij niet eten.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Hij kan momenteel op 1 poot staan en de andere poot legt ze hans verkeerd op de grond. Die ligt omgeplooit op de grond. Dat zal wel normaal zijn zeker?
Rieneke1
6 jaar geleden
Klinkt of de poot gebroken is? Nogmaals, je moet hier echt even door een deskundige naar laten kijken. Als er geen vogelopvangcentrum bereikbaar is, geef de duif dan af bij het plaatselijk asiel of bij een dierenarts.

Antwoorden (2)

Sowieso de duif nu niet buiten laten ivm oudejaar. Het beste zou zijn als je de duif afgeeft bij een vogelopvangcentrum zodat zij zich over het dier kunnen ontfermen. Zij kunnen de verdere conditie van de duif goed beoordelen en eventueel ontstekingsremmer toedienen.
Mocht je besluiten de duif zelf nog een tijdje aan te laten sterken, geef dan volwaardig duivenvoer, geen brood.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb ze even op schoot genomen ingewikkeld met haar lichaam in een deken. Ze is een heel tamme duif met een beetje schrik want op straat hebben we ze kunnen lokken met eten en daarna vangen. Maar heeft het beestje heel veel pijn omdat ze zo stil zit?? 1 teen hangt wat los en bloed dat zal wss veel pijn doen... heeft ze erge pijn?
Rieneke1
6 jaar geleden
Is er geen vogelopvangcentrum in de buurt waar jij of de dierenambulance de duif heen kan brengen? Het zou goed kunnen dat er meer aan de hand is met de duif dan alleen de tenen als ze zo rustig is. Zo van op afstand kan ik daar geen zinnig woord over zeggen. Ze zal best pijn hebben, maar meestal laten ze daar niet veel van blijken.
als het droog is is het al afgestorven ...

komt helemaal goed met die duif hoor ... hier in de grote stad hebben we veel duiven ... en ( ookal weten mensen dat niet) haren zijn de nr1 manier hoe duiven hun poten/tenen kwijt raken . bijna alle duiven missen tenen sommige wel een hele voet ... en ze zijn allemaal dik en vatsig.

je kunt wachten tot de tenen er helemaal vanaf vallen of nu vrijlaten .. dat is voor een wilde duif wel fijner. als je hem zelf niet wilt bijhouden een paar dagen kun je ook dierenambulance bellen die halen hem wel op.

maar die 2 tenen ( 1 nu) gaat hij minder stress van hebben dan nu in een doos te zitten dus ik zou hem gewoon naar buiten doen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Rieneke1
6 jaar geleden
opgezwollen en droog betekend ontstoken, niet al afgestorven.
En morgen barst de hel los, niet zo slim om het dier dan al los te laten.
Verder: je weet niets van de verdere conditie van de duif. Lijkt me toch het beste daar even naar te laten kijken.
En dan de bewering dat alle duiven dik en vadsig zijn....behalve de 80% of zo die uitgemergeld zijn.
Sorry maar dikke min.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
nou hier in de straat zie je geen verschil in gewicht van duiven met of zonder poten ... ik woon naast het centraal station en ja de stations duiven zijn dik en vatsig ja. ik had het over de friet duiven hier en ik haal zelde een duif op die mager is ... en ik haal zeker 3 a 4 duiven op per maand. de meeste duiven zaten ergens aanvast of mensen hebben ze gevangen omdat ze poten missen.
en de stress van het vangen en opgesloten zitten voor een wilde duif is heel erg groot. ik ben nog nooit een duif verloren door een verloren teen of poot .. wel door stress. en wat betreft het vuurwerk ... het zijn wilde duiven die zijn wat gewend ze hebben alle vrijheid om te vliegen waar ze heen willen ...
we hebben gisteren nog 2 laten uitvliegen die gezond waren.
Rieneke1
6 jaar geleden
Tsja, na 22 jaar drie dagen per week op het vogelopvangcentrum zijn er 1000-den duiven door m'n handen gegaan, en denk ik toch wel te weten waar ik het over heb.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
jup meeste hoeven we niet te brengen die laten we vrij voor we ze naar de opvang doen ... als we ze allemaal moeten brengen naar de vogel opvang zitten jullie zo vol