Kip met een prolaps inlaten slapen. Kon het ook op een andere manier?

Vorrige week kwam ik bij mijn kippen en zag ik dat een van mijn kip een prolaps had. De cloaca was naar buiten gekomen. Ik ben meteen naar de dierenarts gegaan omdat de cloaca al ver naar buiten was. Eenmaal bij de dierenarts geprobeerd terug te duwen. De dierenarts gaf het op en ik moest mijn kip laten in slapen. Nu is mijn vraag ben ik te impulsief geweest? moest ik naar een andere dierenarts? kon ik meer voor mijn kip doen om haar in leven te houden?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Vogels
7.8K
Z512099
6 jaar geleden
Het is zo dat de ene dierenarts duidelijk meer ervaring, expertise heeft dan een andere, men zal dat ook specifiek vermelden.
Toch goed dat je ging en dat het arme dier niet teveel geleden heeft.
Z512099
6 jaar geleden
Ervaring met vogels bedoel ik.
Rieneke1
6 jaar geleden
Orienteer je eens of er een goede vogeldierenarts in je buurt zit: de doorsnee dierenarts heeft toch wat meer ervaring met honden en katten. Een prolaps moet je op tijd bij zijn, en dan nog is succes niet gegarandeerd. Problemen aan het legapparaat komen helaas veel voor bij kippen, die enorm zijn doorgefokt op het alsmaar leggen van eieren. Een wilde kip legt er hooguit 15 per jaar. Geredde kipjes krijgen daarom vaak een suprelorin implantaat, zodat ze ook wat de leg betreft tot rust kunnen komen.

Antwoorden (1)

Ik zou watten met warm water gebruiken de volgende keer. Drukte en beweging van de kip, kan de boel ver-ergeren. Het klinkt onaardig, maar is wel effectief; de kip (na het terugstoppen van het prolaps) onder een gespannen theedoek klemmen, en de uiteinden van de theedoek, vastmaken met punaises.

Als de arts gezegd heeft dat er niks meer te doen valt aan de situatie, dan ben je zeker niet te impulsief geweest om hem gelijk te geven. Elke dierenarts had de kip, toen hij in zijn ergste stadium zat, in laten slapen voor zijn eigen bestwil.

Toegevoegd na 34 seconden:
voor HAAR eigen bestwil, mijn excuses.