Hoe heet deze slang?

Deze slang kwam vanmorgen in onze tuin sierlijk en geruisloos voorbij glijden. Hij maakte geen gevaarlijke indruk. Ik heb hem rustig zijn gang laten gaan.
Geen dierenambulance gebeld. Kan het dier zijn ontsnapt? Komt deze slang normaal in Nederland voor?

Picture for question
een jaar geleden
2.4K
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Hij lijkt een beetje op een 'gladde slang", maar het is hem niet.
https://www.ravon.nl/Soorten/Soortinformatie/gladde-slang
Het is ook geen adder of een ringslang. Ik betwijfel daarom of het een inheemse soort is.
Dat maakt hem (voor de natuur) wel wat minder onschuldig dan hij leek. Wellicht is het niet onverstandig om er melding van te maken.
ronron1212
een jaar geleden
Waar woon je dan?
SingingCoyote13
een jaar geleden
daar ben jij gewoon rustig naast blijven zitten kijken en even een kiekje ervan gemaakt ? die slang ziet er behoorlijk link uit
Thecis
een jaar geleden
De meeste dieren doen niets tenzij je ze uitdaagt of bedreigd. Valt denk ik best mee, het gevaar hier, maar ik kan er naast zitten.
Amadea
een jaar geleden
Gezien het feit dat deze soort in Nederland niet voorkomt is het zeer aannemelijk dat dit iemands huisdier is dat heeft weten te ontsnappen. Een huisdier, dus tam en in principe niet gevaarlijk.
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
@amadea
Dat lijkt me veeeel te kort door de bocht !
Ken je deze nog: https://www.verhalenbank.nl/items/show/41034 17-8-1999
Enkhuizen is in greep van angst door gifslang
Enkhuizen- Een ontsnapte gifslang heeft Enkhuizen gisteren in rep en roer gebracht. De volwassen lanspuntslang behoort volgens deskundigen tot de tien gevaarlijkste slangen in de wereld.
Amadea
een jaar geleden
Over het hoofd gezien dat die link een Broodje Aap-verhaal is, Ozewie?
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Nee, ik was me daar wel bewust van. Toegegeven: het is wel een makke in mijn betoog :-)
Die slang is destijds waarschijnlijk verzonnen. Maar wat ik met dit verhaal aan wilde geven is dat er ook gevaarlijke huisdieren bestaan (al dan niet illegaal of met vergunning) Getuige ook de zin: "Volgens het ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij is het houden van gevaarlijke dieren onder voorwaarden toegestaan."

Antwoorden (2)

ik denk dat het een boa constrktur is en de gen die de bezitter was dat ze klein zou blijven.
ze werd te groot
snap je koste te veel en hij heft haar dan maar los gelaten
een jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Lijkt in de verste verte niet op een boa constrictor !
Amadea
een jaar geleden
Welke reden heeft degene die op de plusduim drukte om dat te doen?
Dat is een haakneusslang
Toegevoegd op 03 augustus 2022 16:44: afbeelding
Plaatje bij antwoord
een jaar geleden
Ozewiezewozewiezewallakristallix
een jaar geleden
Dit lijkt 'm zeker te zijn ! (+) Toch wil ik @GVmjb (=de vragensteller) nogmaals op het hart drukken melding te maken van de slang. Volgens Wikipedia (https://nl.wikipedia.org/wiki/Westelijke_haakneusslang) hoort de slang hier niet thuis en is daarmee een gevaar voor de natuur. Ook boor het beestje zelf is het geen feest om in de verkeerde habitat te verkeren. Je kunt een hoop dierenleed voorkomen met een simpel bericht. Een goed begin is b.v. de stichting Aap (https://www.aap.nl/contact/)
Antoni
een jaar geleden
@Ozewiezewozewiezewallakristallix, heb je de vraagsteller al een persoonlijk bericht gestuurd, dan? Dat kan via https://www.startpagina.nl/v/berichten/nieuw-bericht/?username=GVmjb.