Wat heeft mijn schildpad?

Onze schildpad is een Muskusschildpad, van 3 jaar oud. Hij beweegt gewoon, eet ook gewoon, maar sinds de laatste schoonmaak van de bak (wekelijks) ineens iets raars bij zijn achterpoten. Aan beide zijden bij de ‘heupen’ zie je een soort zwelling, beetje grijs/wittig. Ik weet niet wat het is, een infectie, te veel gegeten (we geven hem ongeveer 1,5-2 theelepels gemengd voer 1 x per dag)? Heeft iemand dit wel eens gezien of een advies?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.7K
Rieneke1
6 jaar geleden
een schimmel? Ik denk dat je hier niet veel wijzer gaat worden: zoek eens een schildpaddenforum op en informeer daar, ook naar een dierenarts in je buurt die iets van schildpadden afweet.
Rieneke1
6 jaar geleden
https://www.schildpaddencentrum.nl/ Neem hier eens contact mee op, ze helpen je graag verder!

Antwoorden (1)

Je schildpad begint een beetje overgewicht te krijgen betekenen die bulten daar hihihi. Maar liever zo dan andersom. Maar té is schadelijk net zoals bij ons. Overtollig vet. Ik heb -tig water en landschildpadden gehad als voormalig officiële reptielenopvang. Wat voer je hem? Ik hoop geen ingedroogde korrels maar echte verse vis? (garnalen, etc) Af en toe fruit of groente (waterplanten). Zo niet is dat het eerste wat ik je aanraad. Geef het reptiel wat hij in de natuur ook zou eten. Visvetten zetten ook de foute vetten om en worden afgevoerd. Geef de echte vis wel uit het water (vooral vette vis), anders kun je hem meteen weer verschonen. Succes!
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Ik heb hem minder eten gegeven en nu is het inderdaad bijna weer normaal. Ik geef hem soms wel ingedroogde korrels, maar afgewisseld met vlees, garnalen, soms een worm, soms wat vis. Maar dus in ieder geval nooit te veel meer ;)