Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

kan ik mijn vijvers nu nog schoonmaken zitten veel jonge salamanders in?

De volwassen salamanders zijn eruit
Zit alg en dood blad in kan ik dat eruit halen of afblijven en wachten op voorjaar

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
kan je ze misschien r uit halen met een schepnetje? dan is het minder schadelijk voor de beesten

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

De amfibieën overwinteren in de modder eventueel met wat humus. Dus "schoonmaken" stelt wel zijn eisen.
Kijk hiervoor eens op:

http://www.schonevijver.nl/contents/nl/d58_kikkers-salamanders.html

Voor een goede overwintering in de vijver
De vijver moet minimaal 80 cm diep zijn.
In de vrije natuur overwinteren sommige amfibieën vaak in een laagje modder op de bodem.
Omdat dit in de meeste vijvers niet mogelijk is, zorgt u voor andere goede plekken om te overwinteren.
Plaats stapels stenen of dakpannen op de bodem, waarmee u zorgt voor donkere schuilplaatsen.
Ook ander materiaal zoals stenen buizen met een diameter van 5-10 cm, die u diagonaal op de bodem plaatst, worden graag door de amfibieën als overwinteringsplek gebruikt.
Belucht u de vijver goed in de winter en houdt een deel van het wateroppervlak ijsvrij zodat de overwinterende kikkers en salamanders niet sterven door giftige bodemgassen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding