kan ik mijn vijvers nu nog schoonmaken zitten veel jonge salamanders in?

De volwassen salamanders zijn eruit
Zit alg en dood blad in kan ik dat eruit halen of afblijven en wachten op voorjaar

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.9K
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
kan je ze misschien r uit halen met een schepnetje? dan is het minder schadelijk voor de beesten

Het beste antwoord

De amfibieën overwinteren in de modder eventueel met wat humus. Dus "schoonmaken" stelt wel zijn eisen.
Kijk hiervoor eens op:

http://www.schonevijver.nl/contents/nl/d58_kikkers-salamanders.html

Voor een goede overwintering in de vijver
De vijver moet minimaal 80 cm diep zijn.
In de vrije natuur overwinteren sommige amfibieën vaak in een laagje modder op de bodem.
Omdat dit in de meeste vijvers niet mogelijk is, zorgt u voor andere goede plekken om te overwinteren.
Plaats stapels stenen of dakpannen op de bodem, waarmee u zorgt voor donkere schuilplaatsen.
Ook ander materiaal zoals stenen buizen met een diameter van 5-10 cm, die u diagonaal op de bodem plaatst, worden graag door de amfibieën als overwinteringsplek gebruikt.
Belucht u de vijver goed in de winter en houdt een deel van het wateroppervlak ijsvrij zodat de overwinterende kikkers en salamanders niet sterven door giftige bodemgassen.