De kans ze nu te vinden is klein, ze zijn zich nu al langzaam aan het klaarmaken voor de winterrust. De grootste kans ze nog te spotten is bij vijvers.
Salamanders vestigen zich het liefst in een omgeving die lijkt op hun natuurlijke leefomgeving. Dat betekent dat je ze kunt vinden in vijvers die niet te klein en niet te ondiep zijn en er voldoende mogelijkheden om te schuilen en voor de voortplanting zijn.

Toegevoegd na 2 minuten:
Salamanders zijn in de regel nachtactief, alleen soorten die tijdens de voortplanting het water opzoeken zijn overdag te zien. Omdat ze dan in het water leven drogen ze niet uit. Veel soorten houden zich zelfs 's nachts schuil bij droog weer en komen alleen tevoorschijn gedurende vochtig weer of na regenbuien. In meer gematigde streken zoals België en Nederland is het in de winter te koud voor salamanders. Omdat ze koudbloedig zijn (meer specifiek ectotherm) kunnen salamanders niet overleven in een te koude omgeving. Alle soorten houden daarom een winterslaap. De dieren kruipen dan weg in holen, onder objecten of tussen de boomwortels, sommige soorten overwinteren in de modder op de bodem van het water. Het metabolisme staat dan op een zeer laag pitje, zodat ze geen voedsel hoeven te zoeken.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedankt voor uw reactie !
Ik heb er toevallig vanochtend een zien lopen bij de sloot, maar inderdaad , meer heb ik er niet gezien.