Hebben krokodillen gevoelens of compassie?

Ik vroeg me af of krokodillen liefde kunnen leren te ontwikkelen voor mensen. Dat ze bepaalde mensen nooit kwaad willen doen en juist beschermen.

Ik weet dat ze koudbloedig zijn maar houdt dit in dat ze altijd onvoorspelbaar zijn en op het meest onverwachte moment de hand gaan bijten die ze te eten geeft?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6K

Antwoorden (3)

Dieren, dus ook krokodillen, hebben geen gevoelens of gedachten. Dus ook geen liefde. Zij reageren op instinct.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
apen, olifanten, dolfijnen zijn allemaal hogere zoogdieren. Die zijn meer verwant aan elkaar dan een krokodil (reptiel). Het antwoord is biologisch correct hoewel "we"natuurlijk nooit weten hoe zo'n dier denkt. Maar natuurlijk moet emotie ook geevolueerd zijn, zie het boek van Piet Vroon.
Hogere gewervelde diersoorten kennen wel iets van emotie. De bouw van de hersenen van een aap en een mens is bijvoorbeeld ook heel verwant. Met name de emotiegebied als het limbisch systeem e.d. zijn ook aanwezig.

Een krokodil is een reptiel en heeft veel eenvoudigere hersenen. De reacties zijn nogal primair op actie en primaire levensbehoeften gericht.

Piet Vroon heeft er een mooi boek over geschreven: tranen van de krokodil. Niet specifiek over krokodillen, maar over de ontwikkeling en evolutie van emotie.

Toegevoegd na 4 minuten:
Krokodillen die tam gemaakt worden hebben geleerd op bepaalde prikkels te reageren. Als ze altijd eten krijgen zullen ze niet zo snel bijten. Ze bijten alleen als ze honger hebben of in gevaar zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Krokodillen zijn hele primitieve dieren. Zij hechten zich niet aan mensen noch aan hun soortgenoten: het zijn opportunistische jagers en kannibalen.
Natuurlijk zal een krokodil iets doen voor een mens die hem een lekker kuikentje of homp vlees wil voeden. Aan een touwtje.
Je hoofd of arm in zijn muil steken moet je nooit doen. Ze blijven onvoorspelbaar.
Zo zag ik een interview met een man van een krokodillenfarm die een krokodil 40 jaar heeft gevoerd en vanuit het ei heeft grootgebracht. Hij zei als ik even niet oplet zal de krokodil mij aanvallen en proberen te doden. Ook al kennen zij elkaar 40 jaar.