Een pony is een klein paard met een schofthoogte van minder dan 1,48 meter.

Het kleinste ponyras is de shetlander.

Dat het verschil tussen paard en pony niet zo scherp te stellen is, blijkt uit de falabella. Dit miniatuurpaard is weliswaar kleiner dan de shetlander maar wordt op grond van de lichaamsbouw toch tot de paardenrassen gerekend. De haflinger en de fjord worden ondanks de stokmaat, die vaak beneden 1,48 m ligt, toch meestal gezien als 'een klein paard'.
2 jaar geleden
Het kleinste ponyras is de Shetlander. Een Shetlandpony mag maximaal 107 centimeter groot worden.

De Mini-Shetlander is een speciaal gefokt ras van de Shetlanders met een stokmaat die niet hoger is dan 87 centimeter. Maar die mag geen pony genoemd worden, want dat is een dwergpony.

Het kleinste ras dwergpony is de Falabella, met een stokmaat van slechts 30 tot 84 centimeter.