Ik heb een tinker van 1,42 meter hoog en ik ben 1,71. Ben ik dan te groot?

Hij is stevig gebouwd en ik weeg 62kg

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
4.4K
Computoon
3 jaar geleden
Ik wed dat 99,9% van de vraagbeantwoorders (waaronder ik) niet weet wat een tinker is. Maar het schijnt een paard te zijn...
Pieterke
3 jaar geleden
Ik weet dat in elk geval ook niet @Computoon.
Thecis
3 jaar geleden
Ik wist het ook niet. Maar op die manier heb je wel kans dat je een antwoord krijgt van een kenner.
Computoon
3 jaar geleden
Let's t(h)ink...
teusvh
3 jaar geleden
Het is maar wat je wilt met die Tinker natuurlijk. Op dressuur- of springwedstrijden zul je geen hoge ogen gooien, maar om recreatief door het bos en op het strand te rijden is zo'n paardje prima geschikt. Het gewicht hoeft geen probleem te zijn, IJslanders zijn meestal nog wat kleiner terwijl het wel normaal is voor volwassenen om daar op te rijden. Probleem bij een te klein paard kan zijn dat je kuit niet op de goede plaats ligt om hulpen te geven, maar zowel ruiter als paard wennen daar snel aan, is mijn ervaring. Hou wel je beugelriemen goed op lengte. Zo nee, dan ga je al gauw wat te ver naar achter zitten, wat de rug van je paard zwaarder belast en hij minder soepel en ontspannen zal lopen.

Antwoorden (2)

Een tinker is een middelgroot paard van Ierse oorsprong. Met je gewicht ben je niet te zwaar, maar je wordt wel erg groot voor zo'n middenslag paardje.
Toegevoegd op 22 februari 2021 19:10: afbeelding
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
De l site van de KNHS (de "paardenbond") kijkt naar het gewicht.

"De rode draad is dat een paard geen probleem ondervindt als hij tussen de 15 en 20 procent van zijn eigen gewicht draagt. In de KNHS instructeursopleiding wordt een leidraad van 17 procent gehanteerd, want het gewicht van het zadel komt hier nog bovenop. Een paard van 600 kilogram mag dus een ruiter dragen die 102 kilogram weegt. Maar dat is niet meer dan een leidraad, want er spelen meer factoren mee."

Even rekenen, uitgaand van 17%... Als 17% 62 kg is, dan moet het paard minstens wegen (100/17) * 62 = 365 kg afgerond.

Dus als je paard 365 kg of meer weegt, moet het kunnen qua gewicht.