Gevangen muis maakt soort van spastische bewegingen, wat is de oorzaak daarvan?

Vanochtend werd ik wakker gemaakt door een tikkend geluid in de woonkamer. Wat eerst leek op een paard dat over straat voorbij kwam lopen, bleef aan en ik ben gaan kijken wat het dan wel was. Er bleek een muisje onder de kast te zitten. Achter de hondenmand. De hond slaapt in de gang in de bench, dus heeft op het geluid na niets gemerkt.

De muis was niet lastig te pakken, die heb ik aan de staart opgepakt en in een emmer gedaan.

Wat mij opviel is dat het muisje de ogen deels dicht heeft en een soort spastische bewegingen maakt: de vier pootjes bewegen tegelijkertijd, vervolgens trekt het muisje de staart op, dan bewegen die de poten weer, dan trekt ie de staart weer op, enzovoorts. Het komt ook voor dat het muisje poten en staart tegelijkertijd beweegt,

De beweging van de poten ziet eruit alsof die wil springen/rennen/klimmen, hoewel die soms met de voorpoten over het kopje gaat. Het blijft wel steeds doorgaan: om en om de poten en de staart bewegen.

Ik vroeg mij af wat die muis aan het doen is? Is het muisje ziek? Of misschien vergiftigd? We hebben een ruim half jaar geleden doosjes met gif op zolder gezet, maar er is zo te zien nog helemaal niets uit gegeten. Of is dit een soort van stressreactie?

Ik dacht eerst dat het diertje misschien gewond was, maar er zijn geen open wonden te zien en alle poten lijken aan de bewegingen ook intact.

Eigenlijk wil ik de muis uitzetten, maar met deze bewegingen heeft die sowieso geen kans van overleven

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4.5K
TurfGraver
4 jaar geleden
Gif. .
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Ik denk ook gif. Toen er muizen bij ons waren hadden we gif gelegd omdat het een enorme plaag was. En ik vond ook een muis die makkelijk te pakken was. Pas wel op dat je geen vlooien krijgt, nog steeds hebben we muizen en toen het me lukte om er 1 te pakken zaten er vlooien op.
Ritsuka
4 jaar geleden
Hij heeft in elk geval veel pijn
HannekeJanssen
4 jaar geleden
Wees een beetje lief voor de muis, en maak hem z.s.m. dood!

Antwoorden (1)

Het gif dat voor knaagdieren wordt verkocht werkt op de bloedstolling of beter gezegd voorkomt stolling en leidt zo tot bloedingen in organen en hersenen. Wat jij beschrijft zijn spastische trekken als gevolg van een hersenaandoening door het gif. Ondertussen zal het muisje wel dood zijn.