Waar is de wasbeer aan verwant?

Sommige beweren dat wasberen familie/verwant zijn aan beren. Anderen aan de marterachtige. Wat alle bij zou kunnen. Of de rode panda. Zou allemaal kunnen. Weet iemand misschien op basis van WETENSCHAP/DNA onderzoek waar het wasbeer familie van is/aan verwant is?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
4.2K

Antwoorden (2)

Een wasbeer behoort tot de familie van de kleine beren of wasbeerachtigen, Latijnse naam Procyonidae. Deze familie omvat zestien soorten, verdeeld over zes geslachten in twee onderfamilies.
Voorheen werd ook de kleine panda tot deze familie gerekend, maar veel wetenschappers geven die een eigen familie, Ailuridae.

Alle wasbeerachtigen zijn middelgrote dieren met een lang, slank lichaam en een lange staart. De kop is vrij rond en de oren zijn klein tot middelgroot. Kleine beren zijn zoolgangers, de achterpoten zijn meestal wat langer dan de voorpoten en de vijf tenen zijn voorzien van sterke nagels. Met de "handen" van de voorpoten kunnen kleine beren allerlei ingewikkelde bewegingen maken. De kleine beren zijn alleseters en hun tanden zijn aangepast aan een verschillend dieet.

Kleine beren bewonen een groot aantal leefgebieden, waaronder wetlands, laaglandwouden, bergbossen en cultuurland. Alle soorten leven van nature op het Amerikaanse continent. De gewone wasbeer leeft sinds de vorige eeuw ook in Europa, nadat enkele exemplaren uit pelsfokkerijen waren ontsnapt.

Kijkend naar het lijstje van alle dieren die bij de familie Procyonidae horen kun je stellen dat de wasbeer verwant is aan de neusbeer en de katfret.
4 jaar geleden
De wasbeer behoort tot de marterachtigen (musteolidae). Dit is een grote familie (superfamilie) waar de echte marters (alsmede bv dassen en stinkdieren) toebehoren en de familie van 'kleine beren' waarvan de wasbeer verreweg het bekendst is. De marterachtigen zijn weer familie van de zeehonden(!).
Honden en beren zijn zeer verre verwanten van de wasberen en maters; uiteindelijk zijn het allemaal carnivora/roofdieren.