Hoe wordt bepaald of een paard een paard of een pony is in de dresuur?

Als een paard 1.54 maar wel een KWPN moet je er dan bij de paarden mee starten of mag je nog bij de pony's?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Stukje uit het reglement van de KNHS:
Artikel 30
Meting pony’s ten behoeve van deelname aan KNHS wedstrijden
1.
Alvorens aan KNHS wedstrijden kan worden deelgenomen met een pony, dient de pony volgens het gestelde in dit artikel te zijn gemeten door een KNHS ponymeter conform de KNHS meetprocedure. De KNHS ponymeter registreert de gemeten hoogte in het paardenpaspoort.
2.
De stokmaat van een pony bepaalt in welke categorie de pony ten behoeve van de sport wordt ingedeeld. De KNHS kent vijf categorieën:
Categorie A: stokmaat tot 117 cm;
Categorie B: stokmaat van 117 cm tot en met 126,9 cm;
Categorie C: stokmaat van 127 cm tot en met 136,9 cm;
Categorie D: stokmaat van 137 cm tot en met 148,0 cm;
Categorie E: stokmaat van 148,1 cm tot en met 156,9 cm.
Bij pony’s, die zijn beslagen, wordt na de meting door de KNHS ponymeter één centimeter
afgetrokken van de gemeten hoogte.

Starten bij de paarden mag altijd, ongeacht de stokmaat, behalve in de hoger klassen.
5 jaar geleden
teusvh
5 jaar geleden
Toevoeging: het stamboek waar het paard staat ingeschreven is niet relevant.