Waarom leven er kangoeroes in Friesland?

Op Instagram zag ik een story van een bekende van mij. Zij was in de bossen in Friesland en kwam plots kangoeroes/walibi's tegen. Waarom komen ze daar voor en hoe kunnen ze het overleven ondanks de kou?

Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
10.1K
tinus1969
5 jaar geleden
Ik vermoed dat dit ontsnapte kangoeroes zijn - ze worden door sommige boeren gefokt voor het vlees. Sommige soorten kangoeroes zijn goed aangepast aan een gematigde klimaat; Australië is niet alleen maar woestijn :-).
Erna55
5 jaar geleden
Het zijn inderdaad ontsnapte kangoeroe's. Ze kunnen best tegen de kou, maar niet tegen droogte.
https://www.compactmedia.nl/2017/04/21/walibis-gespot-in-de-buurt-van-makkinga/
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
De beesten zijn erg lief en leuk

Het beste antwoord

De Walibi’s, een klein soort kangoeroes, die gespot zijn in de Friese bossen tussen Oosterwolde en Makkinga, zijn omstreeks 2000/2001 ontsnapt van het landgoed van de familie Dippel uit Makkinga.
De familie had een paar exemplaren om de woning rondhuppelen, tot kinderen uit de buurt het hek openzetten en de walibi’s de benen namen. Op een na werden ze gevangen. Die ene moet een drachtig vrouwtje zijn geweest dat later door haar zoon bevrucht is.
De wallaby maakte onderdeel uit van een groepje dat al enige jaren leeft in de bossen in de omgeving van landgoed Laagduurswoude.
De kleine kangoeroes gedijen hier goed. Ze komen uit de gematigde streken van Australië. Hierdoor is het klimaat in Nederland niet te koud voor de diertjes.
De juiste schrijfwijze is wallaby, meervoud wallaby's. Walibi is de naam van een attractiepark in Biddinghuizen.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
In sommige supermarkten in Nederland is al kangoeroe-vlees te koop, maar het is niet erg populair. In Australië is het eten van vlees van kangoeroe soorten, zoals de wallabysoort, evenmin populair, dat heeft te maken met het feit dat de kangoeroe het symbool is. Het symbool van het streven naar vooruitgang. Ik heb het vlees maar één keer gegeten in Australië, het heeft een zeer penetrante bijsmaak. Na twee happen heb ik het toilet opgezocht.
Niet alle kangoeroe soorten, zoals bv de Bennettwallaby zijn beschermd. In Nederland worden b.v. op De IJsselhof” te Ulft al een aantal jaren hobbymatig Wallaby’s gefokt, maar niet voor de consumptie.
https://www.partijvoordedieren.nl/vragen/vragen-over-het-houden-van-wallaby-s
https://www.australie.nl/australie/reisgids/flora-fauna-in-australie/fauna-van-australie/kangoeroe/