Heb ik die egel gedood?

Deze morgen lag er in mijn tuin een dode egel. We weten dat er eentje in de omgeving zit, want een of twee keer per jaar kunnen we wel zo'n beestje zien.
Ik voer normaal gezien niets bij, we hebben een grote tuin vol struiken en (aangezien ik niets van insecticide spuit) veel beestjes om te eten. Wij zijn ook de enige tuin die echt zo werkt. Onze buren zijn spuitkoningen en dd paar tuinen waar ze dat niet doen, die hebben weinig anders dan gewoon gras.
Dus onze tuin, gezond en veel beestjes. Enkel als we in de winter eentje zien geven we wat eten bij.

Maar wat ik wel doe is mijn keukenafval bij mijn kippen gooien. Wat die zelf niet op krijgen, dat eten dan weer de kraaien en eksters op.
Nu had de dode egel gekookte spirelli ( zonder saus ) in zijn bekje zitten. Ik weet dat keukenafval voor egels niet gezond is door het zout.
Heeft die daar van gegeten en is hij gestikt?
Heeft die daar iets van gekregen?
Als dat kan, dan is het mijn schuld en moet ik iets verzinnen om mijn kippen anders eten te geven.

Aan het dier zelf is niets te zien. Buiten heel wat kriebelbeestjes die erop zitten en op zijn buik een raar zwart vlekje. Dacht eerst dat het een kleine teek was, maar dat is het niet. Dit was eerder langwerpig ( zo'n 2 mm )

Wat denken jullie?
Diertje dood door keukenafval?
Diertje niet dood door schuld?

Iemand een idee om kippenhok egelproof te maken?

6 jaar geleden
3.3K

Het beste antwoord

Het feit, dat het egeltje zichtbaar nog het eten in zijn bek had laat toch zien, dat hij/zij tijdens het eten is doodgegaan. Dat heeft waarschijnlijk dan een heel andere oorzaak. Mijn ervaring met de beestjes in de tuin is, dat ze alleen eten wat ze lekker vinden en verkeerde etenswaar laten ze liggen. Pasta's zonder saus (eventuele saus eten ze niet; is te "pittig") is heel goed kapot te bijten en zal niet gauw tot verstikking leiden.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

het kan best zijn dat hij gestikt is in het eten van de pasta. gekookte pasta is vaak kleverig en als hij dat dan aan het eten is kan het zo zijn dat de pasta aan zijn mond blijft plakken en de egel stikt.
als je het zo bekijkt is het dan wel dood door schuld, maar ik weet ook wel dat het niet je bedoeling was om het beestje dood te laten gaan. en dieren eten wel eens vaker iets dat niet goed voor ze is wat soms fatale gevolgen kan hebben.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Je geeft al aan dat in de omringende tuinen driftig met gif gespoten wordt, en ik zou me daar eerder druk om maken. Zolang je geen melk geeft kan je niet zo vreselijk veel verkeerd doen qua voer, en als ze af en toe wat keukenafval eten is dat misschien niet zo geweldig, maar ook geen ramp in een tuin waar verder genoeg te vinden is. En verder blijft het gissen: egels in de natuur worden niet zo vreselijk oud, als ze de 5 jaar halen is dat al heel mooi. Als je bovenop de egel keek, zag je dan hongerplooien (inhammen in het silhouet achter de kop en bij de heupjes)? Als dat niet het geval is dan kan het diertje ook een hersenbloeding of hartinfarct hebben gehad. Dat dingetje op z'n buik is trouwens hoogstwaarschijnlijk z'n pielemuisje. Dit zit bij mannetjesegels vrij hoog.
6 jaar geleden
Maak je niet zo druk.
zolang je geen muizenvallen of iets dergelijks qua gif in je tuin hebt liggen, kun je er lijkt mij niets aan doen
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Blijf gewoon rustig.
Jij hebt die egel echt niet vermoord. Het kon makkelijk een ongeluk zijn.
Als hij er in is gestikt dan is dat natuurlijk super zielig, maar zo is het leven.
Het leven is gewoon hard.
Ik weet niet wat je met die egel hebt gedaan, maar ik had hem sowieso begraven.
Ik heb zelf 4 katten die ook heel vaak beestjes voor ons meebrengen als cadeautje en dat is super lief bedoelt.
Dus daarom begraven wij die beestjes altijd achter onze katten hun rug om en dan doen we alsof er niks is gebeurd.
Maar wat die egel betreft, je kon er niks aan doen.