Wat voor vlieg is dit?

Kom dit regelmatig tegen in de buurt van een wespennest. Alleen deze zijn fors groter en zijn een beetje rood.

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (3)

Lijkt mij de Aziatische hoornaar, waar de laatste dagen veel over te doen is.
6 jaar geleden
Gezien de grote facetogen, het enkele vleugelpaar en de korte antennes is dit geen wesp of hoornaar maar een uit de kluiten gewassen zweefvlieg. Daar zijn in Nederland en België 250 a 300 soorten van. Ze lijken op een wesp maar, doen je niets.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat is een stadsreus, ook wel hoornaarzweefvlieg genoemd. Latijnse naam Volucella zonaria.

Zie ook https://www.startpagina.nl/v/natuur/biologie/vraag/625283/insect-wesp-cm-groot