Hoe kan het dat tijgers niet bang zijn voor water?

De meeste kat-achtigen houden niet van water. Toch zie je tijgers wel eens heerlijk badderen, en die behoren toch ook tot de kat-achtigen?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Er zijn ook katten die lekker spelen of anders genieten van waterdruppels. Katten die ondanks de regen toch naar buiten willen en ook gaan. Komen half verzopen weer thuis: geen punt.
Erna55
6 jaar geleden
Google eens : zwemmende katten.
Daar zijn heel veel katten te zien die het leuk vinden om te zwemmen.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat is zeker waar, maar over het algemeen hebben ze er een hekel aan.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Van de huiskat is de Turkse Van een ras dat dol is op zwemmen.
Van de wilde katten ken ik De fishing cat, weet Nederlandse naam niet, leeft in moerassen in azie, prima zwemmer. Er zullen wel meer soorten zijn die graag in water leven.
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als aanvulling op het antwoord van JanJ hier een link naar een filmpje op YouTube: https://m.youtube.com/watch?v=g4k8VFF9QXw
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
De bekende uitzondering op de regel?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Dat weet ik niet.
In ieder geval geldt de regel niet voor alle soorten onder de katachtigen. En de regel geldt zelfs niet binnen een soort. Bij Leeuwen niet. En bij huiskatten niet. Gisteren las ik toevallig dat de Japanse Bobtail kat (een huiskat ras) ook dol op water is, net als de Turkse Van.

Het beste antwoord

Katachtigen zijn historisch gezien woestijndieren en daarom niet gewend aan water. Door de eeuwen heen hebben veel soorten zich echter ook aan andere omgevingen aangepast; dat nog steeds alle katachtigen bang zijn voor water, is dan ook een achterhaalde mythe. Het verschilt per soort, en per soort zelfs per individu; sommige huiskatten moeten niets van water hebben terwijl andere er dol op zijn. dat geldt dus ook voor tijgers.