Dit zijn de galophulpen:

Zit
Het begint allemaal met je zit. Zolang je paard draaft volg je je paard met je zit in de draf. Je zitbeentjes wiebelen mee in het tweetakt-ritme. En als je een overgang wilt maken naar de galop, dan begint dat vanuit je zitbeentjes.

Binnenbeen, buitenteugel
Je binnenbeen is erg belangrijk bij de overgang naar de galop. Maak je hele binnenbeen lang en laat het op de singel liggen om een lichte buiging te vragen in zijn lichaam. Als je paard naar binnen valt tijdens de overgang dan is je binnenbeen nog belangrijker om te zorgen dat dat niet gebeurt. De buitenteugel zorgt ervoor dat je paard niet over zijn buitenschouder wegloopt naar buiten.

Halve ophouding
Net voor de overgang maak je een halve ophouding (of twee) zodat je je paard bij elkaar houdt en in balans. Sommige ruiters hebben toch de neiging om de teugels een beetje weg te werpen, maar ook al maakt je paard dan wel de overgang, hij valt daarbij dan meestal op zijn voorhand en de galop is hoogstwaarschijnlijk niet van goede kwaliteit.

Buitenbeen
Je buitenbeen geeft aan welke galop je wilt hebben.
Leg je buitenbeen iets naar achteren om de overgang naar de juiste galop te maken.

Galoppeer met je zit
Ga van twee wiebelende zitbeentjes in een tweetakt ritme naar de galophulp door iets meer gewicht op je binnenzitbeentje te houden en gebruik je zit om swingend vanuit je rug in de galop mee te gaan.

Opnieuw een halve ophouding
Maak zodra je paard galoppeert opnieuw één of meerdere halve ophoudingen in het ritme van de galop. Hiermee help je je paard om aan elkaar te blijven na de overgang. De plotselinge energie, die vrijkomt na de overgang moet gecontroleerd worden zodat je paard niet op zin voorhand valt.

En galoppeer door
Nu hoef je alleen nog maar de beweging van je paard te volgen en in het ritme blijven zitten. Met je zit sta je je paard toe om te bewegen en zelf moet je opletten dat je je bovenlichaam niet naar voren/achteren/opzij laat vallen terwijl je je paard met je zit blijft volgen.