Hoeveel ratten dragen nu nog de pest?

Hoeveel ratten of hoe groot procent van de ratten (eventueel in Europa of de Westerse wereld) dragen nu nog de pest die in de Middeleeuwen zijn hoogtepunt bereikte? En dragen veel ratten nog andere gevaarlijke ziektes? En kunnen muizen ook de pest dragen of alleen voornamelijk ratten?

Toegevoegd na 5 minuten:
Nog een vraagje: hoeveel procent van de ratten dragen een (gevaarlijke) ziekte?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.5K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
op nl.wikipedia.org/wiki/pest_(ziekte) staat een lang verhaal over de pest met een flink stuk over ratten als drager van de pest. Maar onder het kopje vlooien en warmbloedige gastdieren staat ook dat er meer dieren bekend zijn die de vlooien dragen die de pest kunnen overbrengen. en een stuk verderop gaat het over verspreiding in het begin van de 21e eeuw van de pest en de rol van knaagdieren.
Ritsuka
6 jaar geleden
Tamme ratten of muizen kun je niet ziek van worden, als ze bij een goede fokker weg komen.
ronron1212
6 jaar geleden
http://www.rentokil.nl/blog/hoe-kunnen-knaagdieren-ons-ziek-maken/

Antwoorden (1)

De ongeveer 2 miljoen ratten die in de New Yorkse riolen en metrotunnels wonen zijn een groter gevaar voor de volksgezondheid dan eerst werd gedacht. De ratten dragen vlooien met zich mee die de pest kunnen overdragen op mensen. Dat bleek in 2015 uit een onderzoek van de Cornell Universiteit in New York.

Onderzoekers vingen 133 ratten en vonden op hun lichaam meer dan 6500 vlooien, luizen en mijten. Een van die vlooiensoorten staat erom bekend dat hij de builenpest, ook bekend als de zwarte dood, kan doorgeven aan mensen. De pest wordt veroorzaakt door een bacterie, Yersinia pestis, die verspreid wordt door vlooien die met name op de zwarte rat parasiteren. In de veertiende eeuw veroorzaakte een pestepidemie in Europa de dood van tientallen miljoenen mensen. Pas veel later werd duidelijk dat ratten een belangrijke rol hadden gespeeld bij het ontketenen van deze epidemie.

Maar de ziekteverwekker zelf ontbreekt nog. De Yersinia pestis-bacterie komt wel voor in andere delen van de Verenigde Staten. In het zuidwesten dragen eekhoorns en prairiehonden de besmette vlooien. Gemiddeld raken per jaar tien mensen besmet met de builenpest.

Ratten kunnen via hun urine en poep ziektes overdragen, en ook nog via een beet. Gemiddeld krijgen jaarlijks dertig mensen last van een infectie met leptospirose (en die kan leiden tot de ziekte van Weil). Als besmette ratten bijvoorbeeld in water urineren waarin ook recreanten zwemmen kunnen mensen besmet raken. Ze kunnen daardoor griepachtige verschijnselen krijgen of ernstige nier- en leverproblemen.

De situatie is echter niet zorgelijk, omdat het aantal patiënten beperkt is.
6 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Misschien lees ik het stuk verkeerd, maar volgens mij wordt beweerd dat alle ingrediënten voor het verspreiden van de (builen)pest er zijn, behalve het hoofdingrediënt de bacterie zelf. Laat ik het anders vragen. Wat is nu het antwoord op de vraag? (aantal is lastig, maar percentage is wellicht een betere). Of hoeveel van de 2 miljoen ratten die jij noemt zijn daadwerkelijk drager van de pest (of een drager van een drager van de pest?).
ronron1212
6 jaar geleden
http://www.rentokil.nl/blog/hoe-kunnen-knaagdieren-ons-ziek-maken/