Communicatie:

Een huilende wolfDe wolf kent een grote verscheidenheid aan expressiemogelijkheden, waaronder geluiden. Het bekende huilen is vooral bedoeld om te communiceren over langere afstanden. Afhankelijk van de omstandigheden kunnen wolven dit gehuil op afstanden van zes tot tien kilometer horen. Het afbakenen van het territorium, door middel van te urineren met een opgetilde achterpoot, is voorbehouden aan dominante dieren. Binnen de roedel wordt vooral gecommuniceerd door middel van lichaamstaal. Onderdanige wolven bijvoorbeeld begroeten anderen door onderwerping, met afgewende ogen, staart tussen de achterpoten, lage houding, oren naar achteren en een zacht gejank. Als wolven boos of bang zijn laten ze dat meestal zien met ontblote tanden en gegrom.

Toegevoegd na 2 minuten:
Bij wolven weten we dat die huilen. Als je in een bos staat waar wolven voorkomen en je begint te huilen als een wolf (en het klinkt ook nog zo) heb je een kleine kans dat je antwoord krijgt als er wolven in de buurt zijn. Wolven huilen namenlijk om elkaar te laten weten waar ze zijn. Daarnaast huilen ze ook om iedereen bij elkaar te roepen voor de jacht of als er een prooi is gevangen, huilen ze om te laten weten dat ze er zijn (territorium aangeven). Elke wolf heeft zijn eigen huil en deze word ook herkend door familieleden. Als er dus een vreemde wolf staat te huilen in hun territorium dan verraad hij zichzelf eigenlijk dat hij aanwezig is en zal hij verdreven worden door de territorium bezitters.. Dat wetend dus ook een goede kans dat je wolven te zien krijgt haha.. grapje.. Wolven zijn over het algemeen schuwe dieren en hebben je meestal al geroken voor ze je kunnen horen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom wolven huilen.
Wolven zijn, evenals honden, sociale wezens. Het zijn groepsdieren met een rijk geschakeerd gevoelsleven en gedragspatroon dat beïnvloedt wordt door factoren die we niet kunnen doorgronden. Als ze verliefd of eenzaam zijn, uiten ze hun verlangens onder de hemel vol sterren. De schoonheid van het wolven lied komt het mooiste tot zijn uiting tijdens de paartijd als een verliefd stelletje elkaar een serenade brengt in een heldere winternacht. Wolven huilen zeker niet om mensen een plezier te doen en evenmin om hun prooi angst aan te jagen. Ze verheffen hun stem om contact te krijgen met andere wolven. Om informatie uit te wisselen over hun positie en rangorde. Als een troep op jacht is, dient het huilen als contactmiddel om afdwalende leden bij elkaar te brengen en te houden. Eenzame wolven laten hun stem horen in de hoop vriendelijke soortgenoten te ontmoeten, of om vijandelijke confrontaties met andere wolven, die hun territorium verdedigen, te vermijden.