Waarom kan je vliegen niet opzuigen?

We hebben thuis veel bromvliegen in huis, plat slaan geeft weer vlekken op het stucwerk die je er niet uit krijgt, de electrische vliegenmepper lijkt wel altijd nieuwe batterijen nodig te hebben.

Nu hebben we zo'n hele sterke steelstofzuiger op accu, goed manoeuvreerbaar. Ik had verwacht dat de luchtstroom vooral als we hem op turbo zou zetten zo sterk zou zijn dat die een vlieg op een meter afstand nog op zou zuigen.

Toch is dat niet het geval, ook al zet je de zuigmond er vlakbij op, de vlieg weet weg te vliegen alsof er niks aan de hand is. Hoe krijgen ze dat voor elkaar? En is er iets dat ik aan de stofzuiger aan zou kunnen passen (soort trechter op de zuig opening?) waardoor dit wel zou werken?

Is het gewoon gebrek aan zuigkracht? Hoeveel sterken zou ik de stofzuiger moeten maken voordat een vlieg hier niet meer aan kan ontsnappen?

8 maanden geleden
in: Insecten
3.9K
Pieterke
8 maanden geleden
Je kunt beter de oorzaak van de vliegen overlast weghalen: https://www.ongediertebestrijden.nl/vliegen/vliegenplaag/
Cuflee
8 maanden geleden
Nee, want daar haal ik de vliegen niet mee weg die ik nu binnen heb :-). We hebben overal horren, maar ook kinderen die die dingen gewoon open laten staan. En dat is ook niet wat ik mij afvraag, wat ik mij dus afvraag is waarom ik die beesten niet op kan zuigen en waar dat dan aan ligt. Hebben ze een soort straaljagerkracht waardoor ze aan de zuigstraal weten te ontsnappen, moet ik een grotere of juist kleinere zuigmond proberen, hoeveel krachtiger zou de stofzuiger moeten zijn voordat dit wel gaat werken?
Inekez1
8 maanden geleden
Bromvliegen gaan bij mij altijd op het raam zitten. Dan sla ik ze dood. Glas is makkelijk schoon te maken. Dat je ze niet zomaar kunt wegzuigen komt omdat het beestje veel kleiner is dan de luchtstroom naar je stofzuiger. Er gaat dus heel veel lucht om de vlieg heen gewoon je stofzuiger in. Als je de stofzuiger op een levende bromvlieg zet, dan gaat ie wel in de stofzuiger. Maar als je dan de stofzuiger uit zet, kruipt die vlieg er gewoon weer uit. Zeker de stevige dikke bromvliegen gaan niet dood in je stofzuiger. Een veel sterkere zuigkracht zou betekenen dat ook allerlei andere dingen er in getrokken worden, en dat je aan de achterkant van de stofzuiger een heel harde luchtuitstroom hebt. Moet je niet willen. Je kunt ook plakstips ophangen, of een (elektrische) vliegenval plaatsen.
Utrecht
8 maanden geleden
Er is geen zuigstraal. Direct na de zuigmond wordt lucht van alle kanten aangezogen. Dus op 10cm afstand is er al helemaal geen sterke luchtstroom meer.
Cuflee
8 maanden geleden
@Inekez1, bedankt, op glas lukt het mij ook, nu zijn het er alleen heel veel en vliegen ze voornamelijk super irritant rond. Ik lees net van JanJan dat het wel mogelijk is. Zelf heb ik zo'n Dyson, ik kan mij haast niet voorstellen dat een vlieg dat gaat overleven in die draaikolk, maarja, moet hij ze wel ook opzuigen. Blijven ze levend dan nog mooier, kan het diervriendelijk, zuig ik ze allemaal op en zet ik de stofzuiger buiten neer. Die plakstrips heb ik gehad, maar dat was geen succes, die blauwe licht dingen ook wel gehad, maar pakt ook af en toe maar een vlieg. @Utrecht, ook bedankt, ik had inderdaad ook gemerkt dat je op 10cm met je had al weinig meer voelt, maar had wel verwacht dat er voor een vlieg toch nog best wel een luchtstroom zou zijn. Dat ze zelfs vlakbij de zuigmond nog weten weg te vliegen dat had ik niet verwacht.
Pieterke
8 maanden geleden
@cuflee: Dit was ook een reactie en geen antwoord.

Antwoorden (1)

Je accuzuigertje is niet sterk genoeg. Mijn Siemens van 2500W met een nieuwe stofzak heeft er geen moeite mee.
8 maanden geleden
Cuflee
8 maanden geleden
Ah, top! Dus het is wel mogelijk. Moet je met die stofzuiger echt zo'n beetje de slang op de vlieg houden of pakt hij ze ook van een afstand?