Ik ben benieuwd wat voor insect dit is?

Sinds een aantal weken tref ik dit insect geregeld in huis aan. Ik heb er nu al zo’n 12 stuks in de tuin teruggezet. Ik vraag me af of ik me zorgen moet maken en hier actie op moet ondernemen. Ik heb hem verder nog niet kunnen determineren.

Picture for question
een jaar geleden
in: Insecten
1.6K
fremar
een jaar geleden
lijkt mij een van de snuitkevers,weet niet welke juist

Antwoorden (2)

Dat is de Taxuskever, een schadelijk insect dat blad van bijv. Rododendrons aanvreet en de larven ervan de wortels…
Toegevoegd op 15 september 2022 06:30: bron
Plaatje bij antwoord
een jaar geleden
Amadea
een jaar geleden
Oftewel een Gegroefde lapsnuitkever, Otiorhynchus sulcatus.
Z512099
een jaar geleden
Heel juist Amadea, tegenwoordig ben ik te lui om nog Latijnse naam te noemen.
Ik weet dat je veel van insecten houdt, maar deze is toch een hele stoute.
Dit is een snuitkever, maar aan de hand van zo'n foto valt niet vast te stellen van welke soort. Snuitkevers zijn grazende insekten op de bladeren en naalden van bomen en struiken en de larven dien zich te goed aan de wortels. Snuitkevers zijn specialisten, wat wil zeggen dat elke soort is gespecialiseerd geraakt in een of enkele gastheersoorten. Tijdens de voortplantingsperiode aan het eind van de zomer zwermen ze uit en kunnen ze in grotere getalen overal opduiken. Om ze schadelijk te noemen gaat wat te ver. Het is namelijk niet handig om de gastheer/prooi uiteindelijk uit te roeien, want dat betekent dan ook het einde van de grazende/rovende soort.
een jaar geleden
Z512099
een jaar geleden
‘Om ze schadelijk te noemen gaat wat te ver’…….Pardon, een insect dat de wortels van een plant weg vreet zou je toch serieus schadelijk kunnen noemen.