Hoe kunnen van verschillende soorten cicades alle tegelijk uitkomen in 17 jaar?

Waarom komen ze allemaal tegelijk. Hoe komt het dat dat bij allemaal zo is?

een jaar geleden
in: Insecten
1.5K
Amadea
een jaar geleden
Cicades zijn insecten. Hoe bedoel jij "uitkomen"?
tinus1969
een jaar geleden
Overigens komen juist cicaden van DEZELFDE soort na 17 jaar tegelijk uit, om te kunnen paren.
Amadea
een jaar geleden
Ze komen als volgroeid dier uit hun winterslaap, die ze als nimf gehad hebben. Eieren komen uit, maar insecten metamorfoseren.

Antwoorden (1)

Zeventien jaar is nu eenmaal hun levenscylcus, de langst bekende levenscyclus van insecten. Het grootste broed verschijnt om de 17 jaar, als een uurwerk.
De uitbraak van deze periodieke cicaden in dit levensjaar zal normaal rond half mei gebeuren, als het enkele dagen 18 graden Celsius is op tien centimeter onder de grond.
Waarom de cicaden genetisch geprogrammeerd zijn om zeventien jaar in hun schuilplaats onder de grond te blijven, dat staat wetenschappelijk niet vast. Mogelijk is het een techniek voor zelfbehoud, omdat het samen bovengronds komen in zulke grote aantallen bescherming biedt tegen vijanden.
SimonV
een jaar geleden