Hebben vlinders een persoonlijkheid?

Wij worden sinds kort bezocht door een kolibrie vlinder. Diertje heeft grappig gewoontes (volgorde van planten bezoeken, altijd rusten op hetzelfde plekje, aan komen vliegen rond zelfde tijdstip, niet van alle planten snoepen waarvan die blijkbaar zou moeten houden, kat een beetje dollen). dus vandaar de vraag.

een jaar geleden
in: Insecten
1.4K
TurfGraver
een jaar geleden
Wat verstaat u onder persoonlijkheid?

Antwoorden (1)

Met twee collega’s laat Van Dyck in Scientific Reports zien dat alvast bonte zandoogjes (Pararge aegeria) persoonlijkheid hebben. Die vlinders worden al langer ­bestudeerd, bijvoorbeeld om te begrijpen hoe ze eigendoms­conflicten oplossen. De mannetjes hebben immers een territorium, dat ze tegen rivalen moeten verdedigen en waar ze vrouwtjes naartoe moeten lokken. Dat leidt tot ruzie met de buren. Dan ontstaat een luchtgevecht, waarbij ze om elkaar heen cirkelen tot een van beiden opgeeft.

De onderzoekers stelden vast dat die mannetjes verschillen in eigenschappen zoals stout­moedigheid, activiteit en exploratiedrang. Naarmate ze ouder werden, daalde hun vrijpostigheid – wat de onderzoekers niet verwacht hadden – al bleven ze even actief en nieuwsgierig als altijd. Bij de conflicten speelde stoutmoedigheid nauwelijks mee in het resultaat, maar gemiddeld gezien was de winnaar actiever en meer exploratief dan de verliezer.
een jaar geleden
Thecis
een jaar geleden
Wauw, dat wist ik helemaal niet. Dank voor de info!