Wat is dit voor beest?

Het kan vliegen en dacht eerst dat het een soort vlieg was

Picture for question
2 jaar geleden
in: Insecten
1.8K
Amadea
2 jaar geleden
Het is een kever. Maar wat voor een, dat is moeilijk uit deze foto op te maken. Hoe groot is ie, waar trof je 'm aan?
Sharon
2 jaar geleden
Ik trof de kever in me slaapkamer aan in me bed
De foto is ook gemaakt op mijn bed
Sharon
2 jaar geleden
Wat kan ik er nu aan doen want heb er al meerdere gespot

Antwoorden (1)

Het is misschien een meeltor, Tenebrio molitor. Die kunnen in jouw slaapkamer komen als jij in de buurt van jouw raam een vogelnest hebt zitten. Naast het aanwezig zijn in voedselopslag komt de meeltor namelijk ook veelvuldig voor in vogelnesten, doordat de larven graag gewild vogelvoedsel zijn. Vogels nemen ze mee en de meelwormen verstoppen zich dan in het nest om op te groeien tot volwassen exemplaren. En van daaruit kunnen die eventueel gemakkelijk in een huis komen.\

Een meeltor is niet schadelijk voor de gezondheid. Alleen als ze zich in langdurig opgeslagen voorraden bevinden kunnen ze vraatschade en verontreiniging veroorzaken.

Het beste kun je opzoeken waar zich onder de dakpannen of in de goot een oud vogelnest bevindt en dat daar weghalen. Daarna verdwijnen de torren vanzelf.
Amadea