Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Dit insectje kom ik vaker tegen. Wat is dit en wat kan ik hiertegen doen?

Ik ben dit insectje voor het eerst in mijn keuken tegengekomen en heb ze ook in mijn keukenkastje en overige plaatsen gezien. Omdat ik dit nog nooit eerder heb gezien heb ik geen idee wat voor insect dit is, waar ze vandaan komen, of ze schadelijk zijn en wat er tegen te doen. Ze zijn erg klein, rood/bruin van kleur en voelen een beetje hard aan. Kan iemand mij helpen?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Insecten
6.5K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (2)

Het zou een wants kunnen zijn.
(Lees meer...)
3 jaar geleden
Waarschijnlijk (de foto is ingezoomd namelijk niet zo scherp, daarom ben ik niet geheel zeker) is het een broodkevertje, Stegobium paniceum. Dat voedt zich als larve met zetmeelhoudende producten. Eenmaal volwassen is het beestje niet schadelijk meer.
Maar er zullen veel eitjes zijn achtergelaten in jouw voorraad meel, macaroni, koek, ontbijtgranen en dergelijke. Controleer de verpakkingen en vernietig alles wat aangetast is door de larven. Bewaar nog gave zetmeelproducten in goed afgesloten potten of blikken.
Zijn er al veel kevertjes in jouw huis, gebruik dan de stofzuiger en breng de volle stofzuigerzak naar buiten.
(Lees meer...)
Amadea
3 jaar geleden
SimonV
3 jaar geleden
+ Ik zou op basis van deze onscherpe foto geen alternatief weten.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding