Ik zag een bij of wesp van 3 centimeter, is dat dan de koningin?

Ik heb hier thuis een gigantische wesp of Bij gevangen. Is dat dan de koningin? Ik heb een foto

Picture for question
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Insecten
2.3K

Antwoorden (1)

De grootte van deze wesp hoeft niet te betekenen dat het een koningin is.
De Europese hornaar kan zo'n 3,5 cm groot worden en is de grootste wespachtige, die in Nederland en België voorkomt. Deze soort komt hier niet in grote aantallen voor, maar is zeker niet zeldzaam (behalve in de kuststreken van Groningen en Friesland).
Of dit ook een Europese hornaar is, of misschien een andere wespachtige die iets kleiner is (3 cm i.p.v. 3,5 cm) kan ik niet zeggen op basis van deze foto.