Wat kun je doen tegen de Gele Weidemier in je gras?

Ik heb last van gele weidemieren onder mijn gras. Kokend water en zo gaat dus niet werken en gifdoosjes helpen ook niet, want deze mieren leven onder de grond. Maar mijn gazon gaat zo steeds verder achteruit. Wat kan ik doen om deze mier te bestrijden?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Insecten
7.2K

Antwoorden (3)

Gif doosjes helpen wel want dat gif gaat naar het nest en wordt daar gegeten ook door de koningin na een paarweken zijn ze dood.
3 jaar geleden
Je kan ze bespuiten met FOXIM, dat zowel als poeder en als vloeistof te gebruiken is. Foxim is een insecticide van Bayer, dat vooral tegen mieren wordt gebruikt; met name de gele weidemier en de zwartbruine wegmieren.
Vóór je begint met bestrijden is het wel verstandig je even te verdiepen in de verschillende publicaties (zie beide links).
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
De meest diervriendelijke manier om mieren te bestrijden is om het nest te verplaatsen. Dit is een flinke klus, omdat je precies moet weten waar het nest zich bevindt. Gebruik een schep om het nest te verplaatsen. Een andere manier om een mierennest te verplaatsen is door gebruik te maken van een bloempot. Plaats omgekeerde bloempotten gevuld met potgrond op de grootste uitgangen van het mierennest. De mieren zullen hun nest in deze potten gaan maken. Na ongeveer twee weken kan je de potten inclusief nest verplaatsen naar een minder vervelende plaats.
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
@fremar
Verplaatsen zal een beetje moeilijk zijn:
Lasius alienus en gele weidemier (Lasius flavus F) maken geen duidelijke afgebakende nesten; zij maken een netwerk van galerijen die onderling verbonden zijn. Grote aantallen aardhopen van de nesten in het gazon vormen een normaal beeld in gebieden waar de soort voorkomt. Deze aardhopen worden, evenals dat bij een aantal andere inheemse mierensoorten zoals de gele weidemier (Lasius flavus F.), het geval is, gevormd in vegetaties die door beperkt maaionderhoud of een geringe begrazingsdruk in weilanden te hoog worden.
https://www.kijk-op-ongedierte.nl/bestrijding-mieren/tuinmieren-bestrijden