Wat soort beestje zit er in me haar?

Het zat in me haar ik heb er al drie soort uit me haar gehaald. Me moeder heeft me ook meerdere keren gechekt of het luizen waren maar ze zag geen neten. In de avond vind ik ze. Ze lijken wel op luizen en ik heb wel jeuk maar alleen op bepaalde plekken. Maar ik kan ze wel gewoon met me hand eruit halen maar het is niet gelukt om ze dood te maken met me nagel. Ik voel het niet lopen ofzo maar wel geprikkel. Alvast bedankt

Picture for question
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Insecten
24.8K
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Ik heb vsndasg alles in huis gewassen. De meubels gezogen en het matras. Alle kleren en kussen. En heb me haar gewassen met luizen shampoo. Maar hoe moet ik nu verder?

Antwoorden (2)

Dat is toch echt een hoofdluis. Gebruik een tijdje haargel of een ander glibberig product. Daar glijden de luizen op uit omdat ze zich dan niet goed vast kunnen grijpen met hun klauwpootjes. En gaan ze op zoek naar een volgend slachtoffer...
Amadea
5 jaar geleden
Dit lijken me toch luizen.
In het begin komen er luizen in jouw haren terecht. Deze lopen heerlijk over jouw hoofdhuid en dat kriebelt. Pas later gaan ze eitjes leggen (neten). Deze kriebelen niet.
In het begin zie je dus geen eitjes/neten, maar alleen luizen.
Start meteen met kammen met een luizenkam. Waarom? Je kamt de luizen er al uit, voordat ze eitjes gaan leggen. Indien er al eitjes zijn gelegd, moet je blijven kammen. Je kunt spul kopen bij de drogist of apotheek, maar daar gaan niet alle luizen en eitjes dood van. Deze beestjes zijn al resistent voor deze middelen. Daarom moet je na het behandelen, kammen, kammen en nog eens kammen. Doe dit 1 keer per dag. Indien je lang haar hebt, kun je er cremespoeling indoen. Sommigen kammen het makkelijker uit met droog haar, anderen met een dikke laag cremespoeling in het haar. Neem hier echt de tijd voor. Zet de kam goed op de hoofdhuid en ga naar het einde van het haar. Sla niks over. Doe dit een dag of 10.
Misschien heb je geluk en zijn er nog geen eitjes gelegd. Kam sowieso wel (het liefst nu al) heel goed uit met een luizenkam. Doe dit het liefst boven een witte wastafel of handdoek. Zo kun je zien of er nog luizen in het haar zitten. Herhaal dit ook een paar dagen. Zeker een dag of 3.
Meld het ook even op school. Is wel zo netjes.
Ja, ik ben jarenlang luizenmoeder geweest :-)
Trouwens, luizen kunnen van lichtbruin tot donkerbruin kleuren. De eitjes van wit tot bruinig.
Succes, ik zoek nog een bron.
https://www.apotheek.nl/klachten-ziektes/hoofdluis
Nog even kort:
Alles in huis uitwassen, zuigen etc moet NIET meer. Dit heeft geen effect, omdat een luis die niet meer op een hoofd leeft kracht verliest. Kijk wel uit met borstels en kammen waar nog haren inzitten.
Toegevoegd op 07 maart 2019 20:41: tekst