Hoe weet ik of een mug giftig is?

Ik werd vandaag wakker met een muggenbult op mijn arm en ik zag ergens op mijn kamer een mug op de muur zitten, hij zag er oranje uit. Hij was niet groot ofzo maar ik heb hem gelijk vermoord en niet goed gekeken. Ik ben nu bang dat die mug misschien een ziekte bij zich had, ik heb namelijk nog nooit een oranje mug gezien. Kan iemand me geruststellen of uitleggen waardoor dit komt (of misschien vertellen of hij daadwerkelijk een ziekte had) alvast erg bedankt groetjes Laura.

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Insecten
1.6K
ronron1212
3 jaar geleden
Een mug is niet giftig kan wel ziektes overbrengen.

Antwoorden (1)

Wellicht zag je een Tipula lunata. Dit is een tweevleugelige uit de familie langpootmuggen (Tipulidae) en onschadelijk. Wellicht ben je door een gewone mug geprikt.

Als je een mug ziet als deze, kan dat de tijgermug zijn:
- klein
- het lijfje is zuiver zwart wit
- de uiterste einden van de achterpoten zijn wit
- de uiteinden van de palpen (monddelen bij de steeksnuit) zijn wit
- er loopt een witte streep vanaf de kop bovenop de rug
Deze kan bepaalde tropische infectieziekten overbrengen.
SimonV
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Plus
Erg goed antwoord.