Zijn er bestrijdingsmiddelen tegen draaigatjes?

Kolonies van meters lang en vanuit alle richtingen lopen deze exotische mieren langs muren op richting al hun nesten. We worden er echt ramgek van. Alles al geprobeerd : kokend water, poeders, huis en tuin middelen, gasbrander... Inmiddels 150 euro verder nog amper resultaat... Iemand de gouden tip?

3 jaar geleden
in: Insecten
1.7K
Thecis
3 jaar geleden
Bel een professional.
HeerVoldemort
3 jaar geleden
ik heb je een persoonlijk bericht gestuurd.

Antwoorden (1)

Het mediterraan draaigatje (Tapinoma nigerrimum) is een mierensoort uit de onderfamilie van de Dolichoderinae. De wetenschappelijke naam van de soort is voor het eerst geldig gepubliceerd in 1856 door Nylander. De uit Zuid-Europa afkomstige exoot gedraagt zich invasief en massale aanwezigheid leidt tot overlastklachten. Deze mierensoort kan nesten van honderden meters graven. Door de massale graafactiviteiten kan bestrating verzakken. Huizen worden binnengedrongen en tuinen kaalgevreten.
De benaming draaigatje komt van de door de mier toegepaste manier van verdedigen: eerst bijten en dan het achterlijf naar de wond draaien en er een irriterende stof in spuiten.
Omdat koninginnen van een kolonie elkaar tolereren, kunnen nesten van miljoenen dieren ontstaan die een groot oppervlak in beslag nemen. Bestrijding van het plaaginsect is moeilijk en kan duur zijn.
Draaigatjes houden niet van Peper, Basilicum, Munt, Kaneel en Kruidnagel. Buiten is het vanzelfsprekend mogelijk om ook mieren met kokend water aan te pakken. Een onkruidbrander kan een kolonie ook aardig uitdunnen.
Het mediterraan draaigatje kan complete tuinen kaalvreten. Deze mediterrane mier komt oorspronkelijk uit Zuid-Europa en is waarschijnlijk naar Nederland gekomen via de handel van tuinplanten.
Men is bang dat het een nieuwe ZEER MOEILIJK te bestrijden plaag wordt.