Wat is dit voor insect het is bruin en ruim 1 cm groot?

Hallo allemaal,

Na een kast op marktplaats gekocht te hebben vonden we dit diertje in de kast.
Heeft iemand enig idee wat dit is en zo ja, is deze schadelijk?

Alvast bedankt!
Insect is roodbruin

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Insecten
2.6K
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
Beste Amadea, Dat ziet er inderdaad exact hetzelfde uit. Gelukkig is het deze kever. De kast staat bij ons buiten, aangezien we "geritsel" in de kast hoorden en op een plank aan de achterkant erg veel houtworm gaatjes zaten. Daarnaast heeft in onze serre boktor gezeten, dus ik was bang dat het in deze kast niet om houtworm, maar om de rode boktor zou gaan. Die leek ook wel, maar deze overeenkomst is doeltreffender. De kast blijft nog even buiten voor behandeling, maar gelukkig dus een onschuldige kever. Bedankt!

Antwoorden (1)

Het moet haast wel een Roestbruine bladsprietkever zijn, Serica brunnea.

Het is dan wel een raadsel hoe die in de kast is gekomen, want je vind ze vooral op zandgronden en ook wel in tuinen. Misschien heeft de kast een poos buiten gestaan voordat ie verkocht werd?
. . .
Op deze afbeelding is de overeenkomst nog beter te zien: https://skyeraasayplants.files.wordpress.com/2017/08/serica-brunnea-1.jpg?w=768
Toegevoegd op 15 juni 2020 21:09: tekst
Plaatje bij antwoord
Amadea
3 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
+
ik kon hem niet vinden.