Welk insect met 6 poten en 2 scharen is dit?

0.5 cm groot, loopt, bijt, geen rode plek of zo wel prikkend gevoel, 6 poten, 2 scharen, behaard niet geschubt

Picture for question
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
in: Insecten
10.8K
Z512099
5 jaar geleden
Lijkt wel de larve v/d groene gaasvlieg.
Verwijderde gebruiker
5 jaar geleden
Heb deze ook in de tuin en kon de naam van het diertje ook online niet vinden, dus zeker een handige vraag. Ben er ook door gestoken, dik en rood opgezwollen en jeukt een beetje.

Antwoorden (1)

De bijnaam van dit beestje is bladluiswolf. Deze gaasvlieglarve leeft namelijk hoofdzakelijk van bladluizen. Maar als er toevallig een mens in zijn buurt is kan hij die per abuis ook bijten.

Nou is nog wel de vraag welke gaasvlieg het precies betreft. In elk geval is het er een uit de familie Chrysoperla. Er zijn in Nederland een aantal soorten die veel op elkaar lijken en daarom moeilijk op naam te brengen zijn. Misschien is het een Goudoogje, Chrysoperla carnea.
Amadea