Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Wat voor beestje is dit? en hoe kom ik er van af?

gevonden rond om nachtkastje ne bed. ze zitten vooral in en op het nachtlampje. (heb het vermoede dat ze ook bloedzuigen) Ze lopen rond als mieren en zag ze ook springen. Ze zijn donker bruin met een ligt bruin vlekje op de rug. 6 poten en lange voelsprieten. ovaal plat lijfje. ze zijn misschien 1 millimeter groot. ze zijn zo klein dat je ze niet tussen 2 vingers kunt pletten. ik kom ze soms tegen in kleine clusters van ongeveer 10 stuks.
ik heb ook het idee dat ze aan getrokken zijn tot elektronica. binnen een paar seconden zitten ze op mijn telefoon of koptelefoon. ik had een glas water neer gezet en daar kropen ze ook uit zichzelf in. ik kom ze tot nu toe alleen tegen in de slaapkamer in de buurt van mijn nachtkastje.

Picture for question
Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Insecten
2.9K

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (1)

Dat is een vogelmijt, ook wel bloedluis genoemd maar die naam klopt niet want het is geen luis maar een mijt. Mogelijk zit of zat er in de dakgoot boven jouw slaapkamerraam een vogelnest en zijn de beestjes van daaruit bij jou binnen gekomen.

Vogelmijten bestrijden is lastig. Je moet beginnen met het opsporen van de bron en daar als eerste gaan bestrijden. Daarna dient de woning behandeld te worden, vooral de ruimtes waar overlast of hinder door de vogelmijten wordt waargenomen. Maar daar is een langwerkend middel voor nodig dat particulieren niet kunnen kopen. Dus je moet er een professional voor inschakelen.
. . .
Het is echter ook mogelijk om natuurlijke vijanden in te zetten: roofmijten en spinnen bestrijden de vogelmijten door ze op te eten. Zolang ze alleen rond jouw nachtkastje voorkomen is dat de handigste oplossing.
(Lees meer...)
Toegevoegd op 28 mei 2020 15:19: tekst
Amadea
3 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding