Welke beestje is dat, geen lieveheersbeestjes maar een kleine zwarte met bruingele patroontje op zijn rug?

Het is geen lieveheersbeetjes maar een kleine zwarte met bruinegele patroontje op zijn rug. Hebben wel vleugels maar ik zag ze niet vliegen. Ze kruipen. Als ik ze plat druk worden ze bijna poeder; er komt geen bloed eruit. Meestal vind ze op de plank onder het raam. Wat voor beestjes/insecten zijn dat?

Verwijderde gebruiker
3 jaar geleden
in: Insecten
22K
Pieterke
3 jaar geleden
Waarom moet zo'n beestje dood? Het doet jou toch niets? Zet ze voortaan gewoon op een plant of struik.

Het beste antwoord

Het is echt géén lieveheersbeestje. Merkwaardig dat iemand die dit beweert plus-duimen voor dat antwoord krijgt...

De foto van vraagsteller laat een spekkever zien. Vermoedelijk een Trogoderma angustum, een van oorsprong Zuid-Amerikaanse tapijtkever die als Driebandkever nu ook in Nederland voorkomt (sinds 1977).
. . .
Zie voor meer informatie https://www.startpagina.nl/v/dieren/insecten/vraag/665868/insect/
Toegevoegd op 10 mei 2020 16:55: afbeelding
Plaatje bij antwoord
Amadea
3 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het is geen beestje meer (beetje plat hé) maar het was toch een lieveheersbeestje. Er zijn enorm veel verschijnigs-vormen van deze beestjes.