Hoeveel voedingsstoffen gebruikt een vlinder per dag in een winterslaap?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Insecten
1.3K

Antwoorden (1)

De vlinders die als volwassene overwinteren gebruiken nauwelijks tot geen voedingsstoffen.Ze hebben wel een kleine hoeveelheid suikers (honing) opgeslagen voor het geval ze te vroeg een beetje warm worden.
De Dagpauwoog, Gehakkelde aurelia, Kleine vos en Citroenvlinder overwinteren als volwassen vlinder. Deze worden nogal eens gevonden in schuren, kruipruimtes of tussen dorre bladeren. Ze zijn dan niet dood, maar verstard. De lichaamsvloeistof is veranderd in een soort anti-vries, zodat de vlinders tegen vorst kunnen. Deze verstarring heet diapauze. Indien U een vlinder in deze verstarring vindt, moet u hem rustig laten zitten. Als hij in een warme ruimte terecht komt, zal de vlinder ontwaken. Hij verbruikt dan kostbare energie (suiker) die hij eigenlijk voor het overwinteren nodig heeft. Als een ontwaakte vlinder in de winter wordt gevonden, moet ze in een onverwarmde schuur worden weggezet.