waar komen de huisstofmijt en bedwantsen vandaan en hoe ontstaan ze?

4 jaar geleden
in: Insecten
3.5K
ronron1212
4 jaar geleden
uit de evolutie van het ontstaan van de aarde en daarna door voorplanting
MasterSword
4 jaar geleden
Huisstofmijt kunnen niet goed leven als de luchtvochtigheid lager dan 60% is
( temp onder 20 graden ) De huisstofmijt komt overal ter wereld voor, dus in alle klimaten, behalve op grote hoogte waar hij zich moeilijk kan voortplanten. De maximale grens waarop de huisstofmijt nog kan bestaan ligt rond de 1300 meter, daarboven wordt in Europa de lucht te droog. Ideale omstandigheden voor de huisstofmijt zijn temperaturen tussen de 20–30 °Celsius en een relatieve luchtvochtigheid van 60–80%. Huisstofmijten kunnen niet drinken maar onttrekken direct vocht aan de lucht om te leven. Huisstofmijten kunnen niet tegen direct zonlicht en leven daarom bij voorkeur in het donker. Een belangrijke voedingsbron voor de huisstofmijt zijn huidschilfers van mensen en dieren. Matrassen, hoofdkussens en stoffen van meubilair zijn daarmee een ideale leefomgeving voor de huisstofmijt, waar de mens ongewild zowel voor voedsel als vocht zorgt. Huisstofmijten komen ook voor op beschimmelde muren en in tapijt.
tinus1969
4 jaar geleden
Welke extra informatie zoek je in aanvulling op je eerdere beantwoordde vraag? https://www.startpagina.nl/v/overig/vraag/670305/bedwantsen-bed/
Pieterke
4 jaar geleden
Hier vind je info:
https://blog.smulderstextiel.nl/hoe-voorkom-je-beestjes-in-bed

Antwoorden (1)

De huisstofmijt (Dermatophagoides pteronyssinus) is een onzichtbaar kleine lichtschuwe achtpotige verwante van spinachtigen en teken (en daarom géén insect), die zich voedt met huidschilfers van de mens. Ze leven overal waar mensen zijn, behalve in hooggebergtegebieden. In al het stof dat zich in huizen bevindt leeft dit mijtje. Niet alleen in beddengoed, maar ook in knuffels, tapijt, gestoffeerde meubels en dergelijke.

Huisstofmijten brengen geen ziektes over en zijn niet vernielzuchtig. Wie niet allergisch is merkt hun aanwezigheid niet op. Maar door de steeds betere isolatie van de huizen, centrale verwarming en een sterieler wordende levenswijze raken meer mensen allergisch voor de stofjes in hun uitwerpselen en in hun afgeworpen stukjes vervelde huid.

Bedwantsen (Cimex lectularius) zijn ectoparasieten die al duizenden jaren bestaan. Met name door DDT waren ze bijna verdwenen, maar sinds die insecticide verboden is neemt hun aantal weer enorm toe. Ze worden tegenwoordig vooral verspreid door het toenemende internationale reisverkeer. Zie voor meer informatie het antwoord van SimonV op jouw vraag over hoe bedwantsen in een bed belanden.

Van geen van beide beestjes kan achterhaald worden hoe die ontstaan zijn, ze waren er feitelijk altijd al.
Amadea