Wat kan ik tegen duizendpoten in bloempot doen?

Ik woon in een ouder huis. Zo nu en dan spot ik een duizendpoot in huis. Thuis heb ik meerdere bloempotten staan met kamerplanten. Ik heb enkele maanden geleden een vieze dikke duizendpoot gespot op de aarde van een van de planten. Deze heb ik doodgemaakt, maar ik vermoed dat ie toen al eitjes heeft gelegd.
Op dit moment krioelt het namelijk van de baby duizendpoten in de bloempot. Mijn vraag is daarom of iemand een goedje weet wat werkt tegen duizendpoten?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Insecten
19.4K
Rieneke1
4 jaar geleden
Zet de bloempot buiten voor een paar dagen. Duizendpoten zijn nuttige dieren, dus waarom gelijk dood maken?

Antwoorden (1)

Misschien maak je de kamerplanten te nat. Vochtigheid is de hemel voor duizendpoten en pissebedden. Als het echt een plaag wordt voor je, kan je ze alleen nog maar chemisch bestrijden.
Actieve ingrediënten waarvan bewezen is, dat ze effectief zijn tegen duizendpoten zijn onder meer propoxur, cyfluthrin, pyrethrines, piperonylbutoxide, amorfe silicagel, deltamethrine, lambda-cyhalothrine, cypermetrine, en bifenthrine.
Een aantal van deze stoffen komen voor in bestrijdingsmiddelen (spuitbussen en poeders)tegen kruipende insecten.

Eerst zou ik de bloempotten helemaal onderdompelen in emmers water. Zover, dat er water boven de pot staat en er geen lucht meer opborrelt. Als er beestjes komen bovendrijven veeg je ze van het water af (ze bijten toch niet). Zet de potten na enkele uren buiten de emmer en laat ze volledig uitlekken. Sproei meteen ook een beetje met een spuitbus tegen kruipend ongedierte over de bovenkant van de potgrond. Geef de planten minder water dan je gewend bent en spuit vóór het watergeven steeds een beetje bestrijdingsmiddel.

Er zullen reacties komen over nuttige beestjes (duizendpoten, pissebedden, oorwormen, mieren), maar een plaag in huis is zéér vervelend. Blijft alleen bestrijden over.