Wat is dit insect dat ik twee jaar geleden op de foto heb gezet? Het was groot, met aparte kleuren (rode en zwarte strepen)

Ik heb er eerst ongeveer 5 min naar gekeken ook om te kijken of er nog iets van beweging ergens was te zien maar het bewoog totaal niet en ik heb daarna meteen een foto gemaakt en daarna ging ik snel naar binnen om het aan mijn moeder te laten zien maar het rare was dat toen we op de plek stonden waar ik het zag liggen daar lag opeens niks meer en het was ongeveer 45 seconden later en er was verder niemand langs gereden dus blijkbaar leefde het dus gewoon nog en is het weggevlogen heel apart , qua kleur , groot , en toch heeft toto nu toe nog noot iemand gezegd hè die heb ik ook weleens gezien bv , ik ben benieuwd wie mij binnenkort eindelijk kan vertellen wat dit dan precies is en ondanks dat het toch echt best wel groot is en dus op zou moeten vallen vliegen er in jedergeval in Noord-Holland niet veel van in de rondte

Picture for question
een jaar geleden
in: Insecten
3.6K

Antwoorden (1)

Dat is een Ligusterpijlstaart..
Wat info:
De ligusterpijlstaart (Sphinx ligustri) is een vlinder uit de familie pijlstaarten (Sphingidae).

De voorvleugels van deze grote pijlstaart, die een spanwijdte heeft van 9 tot 12 centimeter, zijn bruin met twee zwarte vlekken en strepen. De ondervleugels zijn lichtroze, met twee zwarte banden. Het opvallendst aan deze pijlstaart zijn de zwarte thorax en de donkerroze staart. Ook op de staart heeft hij zwarte dwarsbanden.

De soort komt voor in heel Europa en naar het oosten toe tot Japan. Hij vliegt in één generatie van begin mei tot begin september.

De tot 9 centimeter lange rups is groen met witte en paarse schuine strepen op zijn zijkant. Zijn poten en stekel zijn zwart. Een deel van de stekel is geel. Hij leeft van veel planten, maar vooral van liguster. Verder houdt hij van sering, sneeuwbal en es.
een jaar geleden