Van welk materiaal kan ik een nest maken waar ik de Lasius fuliginosus in kan houden?

Pas geleden heb ik een Lasius fuliginosus (glanzende houtmier) koning gevangen,
en mijn vraag is in wat van matiriaal nest kan ik deze mieren in houden zonder dat ze door het nest heen bijten.
Ik heb op internet gelezen dat de lasius fuliginosus door Ytong heen kon bijten.

4 jaar geleden
in: Insecten
2K
ronron1212
4 jaar geleden
Je bedoeld koningin.

Antwoorden (1)

Het nest bevat meerdere kamers, die dienen voor de opslag van de eitjes, de larven en het voedsel. De glanzende houtmier bouwt het nest bij voorkeur in wortelstronken of boomholtes, maar ook in dood hout op de bosbodem of in gefabriceerd hout, zoals balken of palen. De werksters knagen holtes in het hout en vullen deze op met een donkergrijs materiaal dat lijkt op het papierachtige raatstelsel van papierwespen. Het bestaat uit fijngekauwd hout, vermengd met aarde- en zanddeeltjes en speeksel dat rijk is aan honingdauw. Op deze suikerrijke substantie groeit de schimmel Ophiocordyceps forquignonii, die niet als voedsel voor de mieren dient, maar gecultiveerd wordt omdat zijn netvormige schimmeldraden stevigheid aan het nest biedt.
Je kunt dus plastic gebruiken om het nest in te doen.
Toegevoegd op 06 juli 2019 12:00: bron
4 jaar geleden
DevyB45
4 jaar geleden
Hoi Ron, weet je of de lasius fuliginosus door Ytong of door beton heen kan bijten?
ronron1212
4 jaar geleden
Alleen door hout dat kauwen ze om te gebruiken.
DevyB45
4 jaar geleden
Bedankt Ron!!