Heel veel vlinders (vooral nachtvlinders) kiezen voor één bepaald soort boom of struik. Het zal ongetwijfeld te maken hebben met speciale stoffen die in de jonge blaadjes voorkomen en die specifiek zijn voor de boom- of struiksoort. Afgelopen jaren zijn in diverse streken in Nederland alle buxus-struikjes kaalgevreten door de buxusmot. Een vlinder die dus specifiek kiest voor de buxusstruik.

De eikenprocessierupsvlinder kiest zo voor het jonge eikenblad. Misschien, omdat daar extra looizuur in zit De rupsen vreten de jonge eikenblaadjes op.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
pinnetje
4 jaar geleden
Zou kunnen, maar de eik maakt looizuur juist om zich te beschermen tegen insectenvraat. Of het moet een situatie zijn vergelijkbaar met de zebrarups (rups van de Jacobsvlinder) op het jacobskruiskruid.
Heb op internet gezocht, maar kon niks vinden over tannine voorkeur.
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Pinnetje, je hebt gelijk, dat bomen en planten zichzelf beschermen met bepaalde stoffen, maar uiteindelijk komt er toch een vijand die daar tegen bestand is.