Wat voor diertjes zijn dit? zijn ze schadelijke? en hoe kom ik er vanaf?

Wij hebben sinds een paar weken weer wat kleine diertjes in onze slaapkamer. Ik vermoed dat ze uit de spouw of het kozijn moeten komen, echter zitten ze nergens anders in huis, dan op onze slaapkamer. Ze lijken heel kort te leven en zijn ongeveer 2 a 3 mm lang. Wij hebben er de hele winter geen last van gehad en nu de zon begint te schijnen zien we ze weer. We hadden ze ook afgelopen zomer.

Heeft iemand een idee wat dit voor diertjes zijn en hoe we er vanaf kunnen komen?

Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
in: Insecten
1.9K

Antwoorden (1)

Als larve was dit een meelworm, en nu is het een meeltor geworden. De Tenebrio molitor leeft van plantenafval en vermolmd hout, en blijft ongeveer drie, hooguit vier maanden in leven. De larven hebben gegeten van graan, etensafval en bladeren.

Meelwormen en meeltorren richten haast nooit schade aan. Ze lopen vaak in oude huizen rond omdat ze deze huizen makkelijk kunnen betreden door de daar aanwezige kieren en naden.

Wel is het zo dat voor hen beschikbare voedselvoorraden aangetast en verontreinigd kunnen zijn door de larven. Dat ruikt dan muf, heeft een korrelige structuur gekregen en kan beschimmeld raken. Dat moet je dan (uiteraard) weggooien, en er vervolgens voor zorgen dat er geen beestjes meer bij jouw voorraden kunnen komen. Bewaar meel en meelproducten zo koel en droog mogelijk, het liefst in een afgesloten verpakking als een metalen of plastic blik.

Heb je misschien verlaten vogelnesten op je dak, verwijder deze dan zo snel mogelijk. Vogels vangen namelijk vaak meelwormen of -poppen die als voedsel dienen voor de jonge vogels. Daarvan kunnen er ontsnapt zijn aan de dood en dus nog in het nest leven.
Amadea